Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kłopotliwe zakupy na raty
< poprzedni | następny > 07.03.2007
Utrudnienia stosowane wobec konsumentów przez HSBC Bank Polska przy odstąpieniu od umowy o kredyt konsumencki są niezgodne z prawem - stwierdził Prezes UOKiK. Bank musi się z tych praktyk wycofać
Decydując się na kredyt konsumencki przy zakupie towarów lub usług na raty zawieramy najczęściej dwie umowy. Jedną ze sprzedawcą, od którego kupujemy towar i drugą - z instytucją kredytującą nasz zakup. Przedsiębiorców wiąże porozumienie o współpracy - pieniądze przekazywane są bezpośrednio na konto sklepu z pominięciem klienta.
Postępowanie wszczęte przez Prezesa UOKiK dotyczyło sytuacji, w której konsument rezygnował z zawartej z bankiem umowy kredytowej. Analiza wykazała, że HSBC udzielając kredytu konsumenckiego zastrzegał, że po uruchomieniu go przed upływem terminu odstąpienia od umowy klient może z niej zrezygnować, jednak ma obowiązek spłaty bankowi jednorazowo całej sumy. Takie działanie HSBC Prezes Urzędu uznał za bezprawne. Jeśli kredytodawca przelał pieniądze podmiotowi, od którego klient nabył towar, to tylko od sprzedawcy może żądać ich oddania. Zdaniem Prezesa UOKiK nie można wymagać od konsumenta zwrotu środków, których nigdy nie posiadał. Osoba, która zdecydowała się na zakup, ale odstąpiła od kredytu, musi jednak pamiętać, że ma obowiązek zapłacenia za towar lub usługę sklepowi, w którym je nabyła. Zgodnie z prawem klient może odstąpić od umowy kredytowej w ustawowym terminie 10 dni od jej zawarcia.
Zdaniem Prezesa Urzędu respektowanie uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy jest ważnym instrumentem chroniącym słabszego uczestnika rynku. Urząd nakazał HSBC Bank Polska zaniechanie stosowanych praktyk.
Decyzja nie jest ostateczna, HSBC Bank Polska przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (474 KB, doc)
- Decyzja (275,05 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie