Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Bezpieczeństwo najmłodszych

< poprzedni | następny > 12.03.2007

Bezpieczeństwo najmłodszych

Niepełne oznakowanie, znaczne różnice między deklarowanym a rzeczywistym składem surowcowym - to wynik kontroli odzieży dla dzieci przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK


Jak wynika z kontroli przeprowadzonej na zlecenie UOKiK przez Inspekcje Handlową aż 40 proc. z ponad 1300 przebadanych wyrobów wykazuje różnego rodzaju nieprawidłowości. Więcej niż połowa stwierdzonych uchybień dotyczy towarów pochodzących z importu.


Blisko 36 proc. skontrolowanej odzieży była niewłaściwie oznakowana. Najczęściej pomijanymi przez przedsiębiorców informacjami były: skład surowcowy, nazwa i adres producenta bądź importera. Ponadto ujawniono znaczne różnice między stanem deklarowanym przez producentów a faktycznym, np. towar oznakowany jako wyprodukowany w połowie z wełny a w połowie z akrylu, w rzeczywistości zawierał jedynie 27 proc. wełny. Wiele towarów posiadało elementy zdobiące ubrania, które jednocześnie mogły stanowić zagrożenie dla dzieci. Część ozdób (doklejanych lub doszywanych) mogła łatwo zostać oderwana i połknięta przez dziecko. Ustalenia kontroli dały podstawę m.in. do nałożenia 70 mandatów karnych.


Jak wynika z praktyki UOKiK, konsumenci najczęściej oceniają tylko widoczne cechy produktów. Znacznie rzadziej zwracają uwagę na użyte przez przedsiębiorców surowce czy też zastosowane technologie. Metka, którą przedsiębiorca umieszcza na trwałe w widocznym miejscu, powinna zawierać przede wszystkim informacje o składzie ubrania oraz sposobach konserwacji. Robiąc zakupy warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych znaków informujących m.in. o sposobie prania, suszenia, prasowania oraz chemicznym czyszczeniu.


Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak, Rzecznik prasowy GI IH
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 548 72 69
E-mail: bogdan.pietrzak@giih.gov.pl


Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry