Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Delegatura w Krakowie - KIA Motors Polska

< poprzedni | następny > 29.08.2011

Delegatura w Krakowie - KIA Motors Polska

Informacje na temat zakresu gwarancji na samochody marki KIA, podawane w oficjalnym serwisie internetowym koncernu motoryzacyjnego wprowadzały konsumentów w błąd – to jedna z niedozwolonych praktyk zakwestionowanych przez Prezes UOKiK

W opinii Prezes UOKiK informacje o zakresie gwarancji dostępne na stronie internetowej oficjalnego serwisu KIA wprowadzały konsumentów w błąd. Zgodnie z prawem obowiązkiem przedsiębiorcy jest przekazywanie pełnej, jednoznacznej i rzetelnej informacji na temat oferowanej usług

Kia Motors Polska zajmuje się m.in. produkcją, sprzedażą oraz naprawą i konserwacją samochodów. Wątpliwości Urzędu wzbudziły nieprawdziwe informacje na temat zakresu gwarancji na stronie internetowej www.kiagwarancja.pl oraz niedozwolone postanowienie umowne w książkach gwarancyjnych pojazdów.  

Postępowanie Urzędu wykazało, że w serwisie internetowym www.kiagwarancja.pl przedsiębiorca informował, że siedmioletnia gwarancja z limitem 150 tys. km obejmuje każdy nowy model samochodu KIA oraz m.in. zawieszenie z amortyzatorami i sprężynami. Tymczasem z postanowień zawartych w książce gwarancyjnej na rok 2011 wynikało, że jeden z modeli (K2900 CRDi) był objęty tylko trzyletnią gwarancją z limitem do 100 tys. km a elementy układu zawieszenia np. amortyzatory miały dwuletnią gwarancję z limitem do 40 tys. km.

W opinii Prezes UOKiK informacje o zakresie gwarancji dostępne na stronie internetowej oficjalnego serwisu KIA wprowadzały konsumentów w błąd. Zgodnie z prawem obowiązkiem przedsiębiorcy jest przekazywanie pełnej, jednoznacznej i rzetelnej informacji na temat oferowanej usługi.

Urząd zakwestionował także stosowanie przez KIA Motors Poland w treści książek gwarancyjnych niedozwolonego postanowienia, zgodnie z którym bezpłatne usługi gwarancyjne nie obejmują normalnego zużycia. Zgodnie z prawem w dokumencie gwarancyjnym zakres bezpłatnej ochrony musi być określony w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd

Urząd zakwestionował także stosowanie przez KIA Motors Poland w treści książek gwarancyjnych niedozwolonego postanowienia, zgodnie z którym bezpłatne usługi gwarancyjne nie obejmują normalnego zużycia. Brak precyzyjnego określenia sytuacji, w których bezkosztowo przeprowadzana jest naprawa - dawał przedsiębiorcy możliwość dowolnego decydowania o tym, jakie usterki obejmuje gwarancja. Zgodnie z prawem w dokumencie gwarancyjnym zakres bezpłatnej ochrony musi być określony w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd.

Prezes UOKiK zobowiązała KIA Motors Polska do umieszczenia na stronie internetowej www.kiagwarancja.pl zgodnej z prawdą informacji o zakresie gwarancji, usunięcia z książek gwarancyjnych niedozwolonego postanowienia i poinformowania o tym na stronach internetowych www.kia.pl oraz www.kiagwarancja.pl. Cieszy fakt, że przedsiębiorca podjął współpracę z Urzędem, dzięki temu mógł uniknąć kary finansowej.

Więcej informacji na temat reklamacji i gwarancji w serwisie UOKiK w dziale pytania i odpowiedzi. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK we Krakowie
Tel.: 12 422 96 16
E-mail: krakow@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, niedozowlone postanowienia umowne, wprowadzanie w błąd, Kraków, Kia, samochody

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki
Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki

Jak banki zmieniają umowy z konsumentami? Czy wystarczające jest informowanie o proponowanych zmianach za pomocą wewnętrznego systemu elektronicznego banku?  ...>

Orange Polska - decyzja UOKiK
Orange Polska - decyzja UOKiK

Orange Polska  przedłużała umowy bez wyraźnej zgody konsumentów. Prezes UOKiK nałożył karę blisko 30 mln zł i zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej ...>

Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa
Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa

Trzech przedsiębiorców z woj. podkarpackiego zawarło zmowę przetargową. Wpłynęli na wyniki sześciu postepowań o zamówienie publiczne na dostawy pieczywa ...>

Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej
Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej

Jaka jest jakość sprzedawanych produktów mięsnych? Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości w ponad 50 proc. skontrolowanych placówek. ...>

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK
Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE