Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Czy PZU nadużywa swojej pozycji?
< poprzedni | następny > 24.04.2007
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy PZU Życie nie nadużyło pozycji lidera na rynku ubezpieczeń na życie
Prezes UOKiK wszczął z urzędu postępowanie w związku z podejrzeniem zawierania przez PZU Życie umów agencyjnych na niekorzystnych warunkach. Kwestionujemy wprowadzenie do umów zakazu pośrednictwa i obsługi ubezpieczeń na rzecz innego zakładu. Wątpliwości Urzędu budzi również zobowiązywanie agentów do nieprowadzenia żadnej innej działalności zarobkowej bez pisemnej zgody ubezpieczyciela.
To kolejne postępowanie prowadzone przez Prezesa UOKiK przeciwko PZU Życie w związku z opisanymi zarzutami. W 2005 roku z wnioskiem o wszczęcie postępowania antymonopolowego zwróciła się do Prezesa UOKiK spółka Doradztwo Finansowo-Ubezpieczeniowe „Invest-Pol”, która zarzuciła PZU Życie nadużywanie swojej pozycji rynkowej wobec agentów ubezpieczeniowych. UOKiK zebrał dowody w tej sprawie i przygotował (m.in. po konsultacjach z Komisją Europejską) projekt decyzji. Jednak wnioskodawca wycofał wniosek mimo, że zgromadzony materiał dowodowy uzasadniał podejrzenie naruszenia prawa przez ubezpieczyciela. Związany wnioskiem Prezes Urzędu musiał umorzyć postępowanie.
21 kwietnia br. weszła w życie nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, która likwiduje postępowania prowadzone na wniosek, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której przedsiębiorca wycofuje zarzuty tuż przed zakończeniem postępowania i wydaniem przez Prezesa Urzędu rozstrzygającej decyzji.
Wszczęte obecnie postępowanie w sprawie PZU Życie prowadzone będzie również na podstawie przepisów Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ponieważ zgromadzone materiały uzasadniają przypuszczenie, że praktyki stosowane przez PZU Życie mogą mieć wpływ na handel między państwami członkowskimi UE. Za naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w powyższym zakresie grozi kara w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (472 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie