Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Działania UOKiK na rynku usług wodno-kanalizacyjnych

< poprzedni | następny > 30.11.2011

Działania UOKiK na rynku usług wodno-kanalizacyjnych

Już ponad 40 decyzji dotyczących naruszenia konkurencji i praw konsumentów przez lokalne spółki wodociągowe wydała od początku roku Prezes UOKiK. Przyczyny tak licznych nieprawidłowości oraz propozycje zmian na rynku to niektóre z tematów najnowszego raportu oraz debaty przygotowanej przez Urząd

Prezes UOKiK stwierdziła aż 42 przypadki stosowania niedozwolonych praktyk na rynku wodno-kanalizacyjnym przez lokalnych monopolistów – głównie gminy oraz ich spółki zależne

Przedsiębiorcy świadczący usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków działają w warunkach monopolu naturalnego. Istnienie konkurencji na tym rynku byłoby ekonomicznie nieuzasadnione, gdyż jej wprowadzenie spowodowałoby wzrost kosztów, a nie ich obniżkę. Niestety w takich warunkach często dochodzi do naruszenia prawa — nadużywania pozycji dominującej lub naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Od początku 2011 r. Prezes UOKiK stwierdziła aż 42 przypadki stosowania niedozwolonych praktyk na rynku wodno-kanalizacyjnym przez lokalnych monopolistów – głównie gminy oraz ich spółki zależne.

woda, kanalizacja, hydraulik

W jednym z ostatnich rozstrzygnięć Prezes UOKiK stwierdziła, że Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie narzucało swoim kontrahentom niekorzystne warunki umów. MPWiK wbrew obowiązującym przepisom nakazywał podmiotom wykonanie na własny koszt części sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Tymczasem zgodnie z prawem odbiorca ze swoich środków ma obowiązek sfinansować jedynie budowę przyłącza. Za nadużycie swojej pozycji rynkowej na spółkę komunalną została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 900 tys. zł (915 745 zł). Ustalając wymiar kary wzięto m.in. pod uwagę, że w przeszłości spółka dwukrotnie dopuściła się praktyk ograniczających konkurencję. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca odwołała się do sądu. Nie jest to jedyne rozstrzygnięcie  dotyczące MPWiK w Krakowie. Prezes UOKiK stwierdziła również, że kontrahenci spółki musieli ponosić nieprzewidziane w przepisach koszty przyłączenia do sieci wod-kan. W tym przypadku spółka dobrowolnie zobowiązała się do zaprzestania niedozwolonych działań, dlategoPrezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kary finansowej i nakazała zmianę praktyki – ta decyzja jest prawomocna.

Szczegółowej analizie sytuacji na rynkach wodno-kanalizacyjnych poświęcony został raport UOKiK pt. „Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym”. Oprócz opisu sektora w Polsce i innych krajach oraz przedstawienia najczęstszych przypadków łamania prawa przez lokalnych monopolistów, znalazły się tam postulaty zmian

Niekorzystne warunki umów narzucali swoim kontrahentom również inni lokalni dominanci: Miejski Zakład Komunalny w Polanicy-Zdroju (woj. dolnośląskie) oraz gminy Bogoria (woj. świętokrzyskie) i Ochotnica Dolna (woj. małopolskie).

Miejski Zakład Komunalny w Polanicy-Zdroju zastrzegł, że w każdym przypadku obniżenia jakości wody mogą oni liczyć jedynie na 10 proc. obniżenie należności. Zgodnie z prawem wielkość upustu nie może być ustalana odgórnie lecz indywidualnie w każdym przypadku, np. na podstawie stopnia zanieczyszczenia wody. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany zakwestionowanej praktyki. Decyzja jest ostateczna.

Jedną z zakwestionowanych praktyk stosowanych zarówno przez gminę Bogoria, jak i Ochotnica Dolna było ustalanie należności za pobraną ilość wody w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy, na maksymalnym możliwym poziomie. Zgodnie z prawem przedsiębiorca powinien w przypadku takiego zdarzenia domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana. Gdy nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza lub na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej. Na Gminę Bogoria została nałożona kara w wysokości ponad 1,6 tys zł, natomiast gmina Ochotnica Dolna dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki. Decyzje nie są prawomocne.

Prezes UOKIK zwróciła uwagę na jedną z przyczyn częstych nieprawidłowości w omawianym sektorze. Wyjaśniła, że gmina jest z jednej strony jego regulatorem, a z drugiej sama świadczy usługi, przede wszystkim za pośrednictwem spółek komunalnych

Szczegółowej analizie sytuacji na rynkach wodno-kanalizacyjnych poświęcony został raport UOKiK pt. „Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym”. Oprócz opisu sektora w Polsce i innych krajach oraz przedstawienia najczęstszych przypadków łamania prawa przez lokalnych monopolistów, znalazły się tam postulaty zmian.

Opracowanie Urzędu było punktem wyjścia do debaty, która odbyła się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wzięli w niej m.in. Piotr Styczeń – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel – Prezes UOKiK oraz przedstawiciele gmin i spółek komunalnych.

Prezes UOKIK zwróciła uwagę na jedną z przyczyn częstych nieprawidłowości w omawianym sektorze. Wyjaśniła, że gmina jest z jednej strony jego regulatorem, a z drugiej sama świadczy usługi, przede wszystkim za pośrednictwem spółek komunalnych. Taki nadzór nie może więc być efektywny ekonomicznie, nie chroni również odbiorców przed niedozwolonymi praktykami spółek komunalnych i władz lokalnych.

- Gminy występują jednocześnie w dwóch rolach nie do pogodzenia — organizatora i nadzorcy usług – powiedziała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Podobne zdanie miał minister Piotr Styczeń. W jego opinii powinien istnieć regulator na szczeblu centralnym, a najlepiej z tego zadania mógłby wywiązać się Urząd Regulacji Energetyki.

Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa UOKiK, Warszawa 2009

Zdaniem UOKiK możliwy jest także inny scenariusz – m.in. rolę regulatora mogłyby przejąć władze wojewódzkie, możliwe byłoby również wprowadzenie konieczności weryfikacji proponowanych stawek za usługi przez akredytowaną jednostkę oceniającą.

Nie wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się jednak z koniecznością zmian w sposobie regulacji sektora wodno-kanalizacyjnego. Przeciwnego zdania byli m.in. obecni na sali przedstawiciele spółek komunalnych.

Zarówno w raporcie, jak i w trakcie debaty część miejsca poświęcono sytuacji konsumentów. Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Prezes Federacji Konsumentów zwrócił uwagę, na utrudnione dochodzenie roszczeń przez członków wspólnot czy spółdzielni mieszkaniowych. Nie są oni stroną umowy z przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym, w świetle przepisów nie mają również statusu konsumentów. Zdaniem Prezesa FK niezbędna jest prawna regulacja stosunków pomiędzy zarządcami nieruchomości, a końcowymi odbiorcami usług.

Relacja z debaty jest dostępna poniżej.


CZĘŚĆ I - SPECYFIKA SEKTORA USŁUG KOMUNALNYCH

1. Otwarcie debaty przez Małgorzatę Krasnodębską-Tomkiel, Prezes UOKiK

 


2. Wypowiedź Bożeny Przewoźnej, Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznań

 


3. Wypowiedź Piotra Stycznia, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej

 


4. Wypowiedź Bożeny Przewoźnej, Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznań

 


5. Wypowiedź Serge Bosca, Prezesa Zarządu Saur Neptun Gdańsk S.A.

 


6. Wypowiedź Piotra Stycznia, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej

 


7. Wypowiedź Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK oraz p. Bożeny Przewoźnej, Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznań

 


8. Wypowiedź Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK oraz p. Serge Bosca, Prezesa Zarządu Saur Neptun Gdańsk S.A.

 


9. Dyskusja po I części debaty

 


10. Dyskusja po I części debaty

 


CZĘŚĆ II - ORGANIZACJA SEKTORA WODOCIĄGOWO- KANALIZACYJNEGO - PREZENTACJA RAPORTU

11. Wypowiedź Wojciecha Szymczaka, Dyrektora Departamentu Analiz Rynku UOKiK

 


12. Wypowiedź Tadeusza Wiśniewskiego, Przewodniczącego Zarządu Związku Komunalnego Gmin „Dolina Redy i Chylonki”

 


13. Wypowiedź Romana Jarząbka, Dyrektora Delegatury UOKiK w Gdańsku

 


14. Wypowiedź Kamila Pluskwy-Dąbrowskiego, Prezesa Federacji Konsumentów

 


15. Dyskusja II części debaty

 


16. Dyskusja c.d.

 


17. Dyskusja c.d.

 

 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK we Wrocławiu
Tel.: 71 340 59 20
E-mail: wroclaw@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Łodzi
Tel.: 42  636 36 89
e-mail: lodz@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Krakowie
Tel. 12 422 96 16
E-mail: krakow@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, konsumenci, konkurencja, debata, gmina, delegatury, usługi wodno-kanalizacyjne

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UPC - decyzja UOKiK
UPC - decyzja UOKiK

UPC bezprawnie informowało konsumentów o podwyższeniu abonamentu za Internet. Spółka musi oddać konsumentom nienależnie pobrane opłaty – to efekt decyzji Prezesa UOKiK ...>

Nord Stream 2 - wycofanie
Nord Stream 2 - wycofanie

Spółka odpowiedzialna za budowę i eksploatację gazociągu Nord Stream 2 – nie będzie mogła powstać. Uczestnicy transakcji wycofali wniosek po zastrzeżeniach Prezesa UOKiK ...>

Kontrola koncentracji - podsumowanie I połowy 2016
Kontrola koncentracji - podsumowanie I połowy 2016

96 zgód na transakcje pomiędzy przedsiębiorcami wydał UOKiK w pierwszej połowie 2016 r. Decyzje najczęściej dotyczyły rynku motoryzacyjnego i energetycznego ...>

Getin Noble Bank - rozpatrywanie reklamacji
Getin Noble Bank - rozpatrywanie reklamacji

Getin Noble Bank odda 100 zł klientom, którym nie rozpatrzył reklamacji w terminie – to wynik decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu przyjął zobowiązanie przedsiębiorcy zawierające rekompensatę publiczną, aby usunąć skutki niekorzystnej praktyki ...>

Wakacyjne latanie
Wakacyjne latanie

Opóźniony lot, zaginiony bagaż. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz  Europejskie Centrum Konsumenckie przypominają, jak wybrnąć z trudnych sytuacji, w które wpędził nas przewoźnik lotniczy ...>

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny
Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przynosi poradnik przygotowany przez UOKiK ...>

6 zasad dla kupujących na wyprzedażach
6 zasad dla kupujących na wyprzedażach

Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji? Niższa cena na półce – wyższa na paragonie? W szale letnich wyprzedaży, warto mieć głowę na karku. Konsumentom i sprzedawcom przypominamy o najważniejszych zasadach zakupów w promocji ...>

Napisałeś pracę magisterską o ochronie konkurencji lub konsumentów? Zgłoś ją na konkurs UOKiK
Napisałeś pracę magisterską o ochronie konkurencji lub konsumentów? Zgłoś ją na konkurs UOKiK

Rusza kolejna edycja konkursu UOKiK na najlepsze prace magisterskie poświęcone ochronie konkurencji i konsumentów. Na zwycięzców czekają m.in. nagrody pieniężne oraz praktyki w centrali lub delegaturze Urzędu  ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie