Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK rozbija kolejne zmowy
< poprzedni | następny > 11.01.2012

Producent wędlin JBB wraz ze swoimi dystrybutorami: Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. Do wydania decyzji w tej sprawie przyczyniły się informacje uzyskane od jednego z uczestników zmowy. Niedozwolone porozumienia zawarli również przedsiębiorcy zajmujący się dystrybucją sprzętu muzycznego oraz urządzeń służących do przygotowywania posiłków
Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency
Zmowy cenowe przedsiębiorców należą do najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Mogą być zawierane zarówno pomiędzy konkurentami, jak i przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. producentem i dystrybutorami). Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar – leniency. Podmiot, który zdecyduje się na współpracę z UOKiK, m.in. dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej.
Jedna z ostatnich decyzji wydanych przez Prezes UOKiK dotyczy porozumienia pomiędzy producentem wędlin i wyrobów mięsnych – JBB oraz dystrybutorami jego produktów – Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton. Trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.
Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia – spółki Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar leniency. W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie — Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości 4 871 312 zł.: JBB — 2 762 026 zł, Bruno-Tassi — 1 799 399 zł, Jakomex — 309 887 zł.
Praktykę polegającą na ustalaniu cen ze swoimi partnerami handlowymi stosowała również spółka Roland Polska. Jest to dystrybutor sprzętu muzycznego wytwarzanego przez japońską spółkę Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. W tym przypadku osoby kupujące sprzęt muzyczny drogą elektroniczną straciły możliwość nabycia produktów taniej niż po ustalonych z dystrybutorami cenach odsprzedaży.
Roland Polska, co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w Internecie. Ponadto spółka aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. Wiele dowodów w tej sprawie, m.in. korespondencja elektroniczna pomiędzy spółką Roland Polska i jej partnerami handlowymi zostały zebrane podczas kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez UOKiK.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencje na spółkę Roland Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 219 947 zł. Ponadto Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.
Kontrola z przeszukaniem przyczyniła się również od wykrycia przez UOKiK kolejnej zmowy. Dotyczy ona spółki Rational – generalnego przedstawiciela na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Rational monitorował działania swoich partnerów handlowych, reagując w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała karę w wysokości 276 599 zł.
Opisane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.
Uczestnik niedozwolonego porozumienia, który chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faksem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, leniency, zmowy cenowe, praktyki ograniczające konkurencję
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (127 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-39/2011 (752,43 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-12/2011 (511,6 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-13/2011 (675,73 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie