Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

< poprzedni | następny > 14.04.2005

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

Sposób egzekwowania długów przez firmę windykacyjną Kruk jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - uznał Prezes UOKiK. W ocenie Cezarego Banasińskiego działania spółki mają na celu zastraszenie konsumentów oraz wywarcie na nich presji psychicznej i naruszają przez to ich interesy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi na metody działania spółki Kruk z Wrocławia w zakresie windykacji wierzytelności. Konsumenci twierdzili, że czują się zastraszani i obrażani, ponieważ na pismach wzywających do zapłaty widniały hasła napisane wielkimi czerwonymi literami: „Jesteśmy wszędzie”, „Skuteczna egzekucja długów”, „Inni już to wiedzą” oraz rysunek drapieżnego ptaka z rozłożonymi skrzydłami.

W toku postępowania przeprowadzonego przez Delegaturę UOKiK we Wrocławiu ustalono, że spółka Kruk nie informowała w sposób rzeczowy o możliwych konsekwencjach braku zapłaty długu, lecz - odwołując się do uczuć - wpływała na emocje i zastraszała konsumentów, w celu skłonienia ich do określonego zachowania. Zdaniem Prezesa Urzędu, pismom rozsyłanym w procesie windykacyjnym nadawano określoną formę i treść nie po to, by uczynić je zrozumiałymi dla przeciętnego odbiorcy, lecz przeciwnie: wykorzystywano jego nieświadomość, aby go zastraszyć. Ze zgromadzonego materiału wynika ponadto, że niejednokrotnie zdarzały się pomyłki co do osoby dłużnika, istnienia jego zobowiązania oraz wysokości długu.

W ocenie Urzędu zakwestionowane w decyzji metody działania spółki Kruk nie mogą być zaakceptowane tym bardziej, że przyczyniają się do utrwalania negatywnych odczuć społecznych co do działalności windykacyjnej. Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie ogólnopolski zasięg działania spółki oraz wielotysięczną ilość prowadzonych postępowań windykacyjnych, Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nakazał zaniechania stosowania wymienionych praktyk. Decyzja ma precedensowy charakter, jest bowiem pierwszą, która dotyczy działalności z zakresu windykacji.

Decyzja nie jest prawomocna - spółce Kruk przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"
Rusza kampania "Poznaj swojego kontrahenta"

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Nie wszystkie meble bez VAT - kara dla BRW
Nie wszystkie meble bez VAT - kara dla BRW

Reklamy promocji w Black Red White z czerwca 2017 r. wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „MEBLE I DODATKI bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane.  ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości