Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

< poprzedni | następny > 14.04.2005

Kruk zastrasza sprzecznie z dobrymi obyczajami

Sposób egzekwowania długów przez firmę windykacyjną Kruk jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - uznał Prezes UOKiK. W ocenie Cezarego Banasińskiego działania spółki mają na celu zastraszenie konsumentów oraz wywarcie na nich presji psychicznej i naruszają przez to ich interesy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi na metody działania spółki Kruk z Wrocławia w zakresie windykacji wierzytelności. Konsumenci twierdzili, że czują się zastraszani i obrażani, ponieważ na pismach wzywających do zapłaty widniały hasła napisane wielkimi czerwonymi literami: „Jesteśmy wszędzie”, „Skuteczna egzekucja długów”, „Inni już to wiedzą” oraz rysunek drapieżnego ptaka z rozłożonymi skrzydłami.

W toku postępowania przeprowadzonego przez Delegaturę UOKiK we Wrocławiu ustalono, że spółka Kruk nie informowała w sposób rzeczowy o możliwych konsekwencjach braku zapłaty długu, lecz - odwołując się do uczuć - wpływała na emocje i zastraszała konsumentów, w celu skłonienia ich do określonego zachowania. Zdaniem Prezesa Urzędu, pismom rozsyłanym w procesie windykacyjnym nadawano określoną formę i treść nie po to, by uczynić je zrozumiałymi dla przeciętnego odbiorcy, lecz przeciwnie: wykorzystywano jego nieświadomość, aby go zastraszyć. Ze zgromadzonego materiału wynika ponadto, że niejednokrotnie zdarzały się pomyłki co do osoby dłużnika, istnienia jego zobowiązania oraz wysokości długu.

W ocenie Urzędu zakwestionowane w decyzji metody działania spółki Kruk nie mogą być zaakceptowane tym bardziej, że przyczyniają się do utrwalania negatywnych odczuć społecznych co do działalności windykacyjnej. Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie ogólnopolski zasięg działania spółki oraz wielotysięczną ilość prowadzonych postępowań windykacyjnych, Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nakazał zaniechania stosowania wymienionych praktyk. Decyzja ma precedensowy charakter, jest bowiem pierwszą, która dotyczy działalności z zakresu windykacji.

Decyzja nie jest prawomocna - spółce Kruk przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP
Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. Po decyzjach UOKiK rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią czasowo niektóre usługi za darmo. ...>

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości