Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 06.07.2007

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

Prawne uregulowanie problemu upadłości konsumenckiej jest niezbędne. Rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje zarówno w Europie, jak i poza nią. Podobnie, jak to ma miejsce w odniesieniu do przedsiębiorców również konsumenci w ściśle określonych przypadkach powinni mieć możliwość odzyskania płynności finansowej. Oddłużenie osób niewypłacalnych powinno odbywać się na rozsądnych warunkach, przy odpowiednim zagwarantowaniu praw wierzycieli.


Instytucja ta powinna służyć wyłącznie osobom uczciwym, których zadłużenie jest następstwem głównie zdarzeń losowych, takich jak np. ciężka choroba czy niezdolność do pracy. Nie byłoby dobrze gdybyśmy umożliwili upadłość także tym, którzy świadomie, z własnej winy popadli w pętle zadłużenia nie dając gwarancji, że w przyszłości będą zaciągali zobowiązania w sposób odpowiedzialny. Należy także jasno określić, że skorzystać z ochrony można tylko raz w życiu. Instrument ten powinien mieć charakter zaradczy, ale jednocześnie ostateczny.


Niewskazane jest przy tym dopuszczenie możliwości korzystania z procedury oddłużenia przez osoby fizyczne w zakresie zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Mogłyby one bowiem w ten sposób dążyć do uniknięcia, unormowanej w prawie upadłościowym i naprawczym procedury likwidacyjnej. A to prowadziłoby w konsekwencji do zróżnicowanego traktowania podmiotów gospodarczych ze względu na ich formę prawną.


Koszty procedury oddłużeniowej powinny być także maksymalnie zredukowane. Dopuszczalne jest wprowadzenie opłaty, która jednak podlegałaby zwrotowi w razie uznania wniosku za uzasadniony.


Wprowadzając instytucję upadłości konsumenckiej należy zapewnić wierzycielom możliwość zweryfikowania oraz ustosunkowania się do wniosku składanego przez dłużnika. Ostateczna decyzja nie powinna bowiem opierać się jedynie na stanowisku i okolicznościach przedstawianych przez jedną ze stron. Istotne przy tym jest, aby wierzyciel mógł liczyć na zabezpieczenie majątku dłużnika już od chwili wniesienia wniosku o ogłoszenie upadłości. Jednocześnie, obie strony powinny mieć prawo do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Niezbędne jest również wskazanie w stosunku do jakich należności - publiczno- czy prywatnoprawnych - oddłużenie znajdzie zastosowanie.


Mając natomiast na uwadze postulat łatwego dostępu oraz szybkości postępowania należy rozważyć w jakim trybie - sądowym lub pozasądowym - powinno toczyć się postępowanie upadłościowe. Przyjmując drugie rozwiązanie i wprowadzając w tym celu Konsumenckie Kolegia Orzekające za niewłaściwe należy uznać umiejscowienie ich przy Delegaturach Urzędu, których jest tylko dziewięć w skali kraju. W praktyce oznaczałoby to, że np. osoba mieszkająca w Augustowie wniosek o ogłoszenie upadłości musiałaby składać w Lublinie. Ponadto należy pamiętać, że Prezes UOKiK podejmuje działania w interesie publicznym, w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Nie dysponuje natomiast kompetencjami do regulacji czy ingerencji w przypadkach nie wywiązywania się z zobowiązań przez indywidualne osoby fizyczne. Z tego względu warto rozważyć czy Kolegia nie spełnią w pełniejszym zakresie swej funkcji znajdując się na poziomie samorządów powiatowych. Dałoby to konsumentowi szansę na łatwiejsze i szybsze skorzystanie z procedury oddłużeniowej.

Marek Niechciał

 

Warto przeczytać

Czy wiesz, gdzie jesz? Inspekcja Handlowa sprawdziła dania kuchni zagranicznych
Czy wiesz, gdzie jesz? Inspekcja Handlowa sprawdziła dania kuchni zagranicznych

Kong phadprik thai dam – takie danie oferował jeden z restauratorów skontrolowanych przez Inspekcję Handlową ...>

Reklama pożyczki - decyzja UOKiK
Reklama pożyczki - decyzja UOKiK

Reklama powinna rzetelnie informować o ofercie. UOKiK stwierdził, że reklamy spółki Vivus Finance, zgodnie z którymi konsument otrzyma pożyczkę w 15 minut, wprowadzały w błąd ...>

Rekompensata publiczna w orzecznictwie UOKiK
Rekompensata publiczna w orzecznictwie UOKiK

Zwrot pieniędzy konsumentom? Darmowy dostęp do nowego kanału telewizyjnego? A nawet możliwość odzyskania składki ubezpieczeniowej? To przykłady rekompensaty publicznej  ...>

Kolejne postępowania dotyczące sektora finansowego
Kolejne postępowania dotyczące sektora finansowego

Informowanie klientów o zmianach w umowach w ramach systemu bankowości internetowej oraz zmiany warunków umowy bez podstawy prawnej – to przykłady praktyk, które Prezes UOKiK kwestionuje na rynku usług finansowych ...>

UFK - najnowsza decyzja UOKiK i wyrok sądu
UFK - najnowsza decyzja UOKiK i wyrok sądu

Pracownicy instytucji finansowych muszą przekazywać dane w sposób jasny, jednoznaczny i niewprowadzający w błąd ...>

Inspekcja Handlowa skontrolowała odmierzacze paliw
Inspekcja Handlowa skontrolowała odmierzacze paliw

Większość odmierzaczy paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową spełnia wymagania – to dobra wiadomość dla posiadaczy pojazdów ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedzi Przewodnik po usługach finansowych, Warszawa 2012Europejskie Centrum Konsumenckie