Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

< poprzedni | następny > 06.07.2007

Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK

Prawne uregulowanie problemu upadłości konsumenckiej jest niezbędne. Rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje zarówno w Europie, jak i poza nią. Podobnie, jak to ma miejsce w odniesieniu do przedsiębiorców również konsumenci w ściśle określonych przypadkach powinni mieć możliwość odzyskania płynności finansowej. Oddłużenie osób niewypłacalnych powinno odbywać się na rozsądnych warunkach, przy odpowiednim zagwarantowaniu praw wierzycieli.


Instytucja ta powinna służyć wyłącznie osobom uczciwym, których zadłużenie jest następstwem głównie zdarzeń losowych, takich jak np. ciężka choroba czy niezdolność do pracy. Nie byłoby dobrze gdybyśmy umożliwili upadłość także tym, którzy świadomie, z własnej winy popadli w pętle zadłużenia nie dając gwarancji, że w przyszłości będą zaciągali zobowiązania w sposób odpowiedzialny. Należy także jasno określić, że skorzystać z ochrony można tylko raz w życiu. Instrument ten powinien mieć charakter zaradczy, ale jednocześnie ostateczny.


Niewskazane jest przy tym dopuszczenie możliwości korzystania z procedury oddłużenia przez osoby fizyczne w zakresie zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Mogłyby one bowiem w ten sposób dążyć do uniknięcia, unormowanej w prawie upadłościowym i naprawczym procedury likwidacyjnej. A to prowadziłoby w konsekwencji do zróżnicowanego traktowania podmiotów gospodarczych ze względu na ich formę prawną.


Koszty procedury oddłużeniowej powinny być także maksymalnie zredukowane. Dopuszczalne jest wprowadzenie opłaty, która jednak podlegałaby zwrotowi w razie uznania wniosku za uzasadniony.


Wprowadzając instytucję upadłości konsumenckiej należy zapewnić wierzycielom możliwość zweryfikowania oraz ustosunkowania się do wniosku składanego przez dłużnika. Ostateczna decyzja nie powinna bowiem opierać się jedynie na stanowisku i okolicznościach przedstawianych przez jedną ze stron. Istotne przy tym jest, aby wierzyciel mógł liczyć na zabezpieczenie majątku dłużnika już od chwili wniesienia wniosku o ogłoszenie upadłości. Jednocześnie, obie strony powinny mieć prawo do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Niezbędne jest również wskazanie w stosunku do jakich należności - publiczno- czy prywatnoprawnych - oddłużenie znajdzie zastosowanie.


Mając natomiast na uwadze postulat łatwego dostępu oraz szybkości postępowania należy rozważyć w jakim trybie - sądowym lub pozasądowym - powinno toczyć się postępowanie upadłościowe. Przyjmując drugie rozwiązanie i wprowadzając w tym celu Konsumenckie Kolegia Orzekające za niewłaściwe należy uznać umiejscowienie ich przy Delegaturach Urzędu, których jest tylko dziewięć w skali kraju. W praktyce oznaczałoby to, że np. osoba mieszkająca w Augustowie wniosek o ogłoszenie upadłości musiałaby składać w Lublinie. Ponadto należy pamiętać, że Prezes UOKiK podejmuje działania w interesie publicznym, w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Nie dysponuje natomiast kompetencjami do regulacji czy ingerencji w przypadkach nie wywiązywania się z zobowiązań przez indywidualne osoby fizyczne. Z tego względu warto rozważyć czy Kolegia nie spełnią w pełniejszym zakresie swej funkcji znajdując się na poziomie samorządów powiatowych. Dałoby to konsumentowi szansę na łatwiejsze i szybsze skorzystanie z procedury oddłużeniowej.

Marek Niechciał

 

Warto przeczytać

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach
Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach

Bezpieczeństwo podróży, oszczędność paliwa czy oddziaływanie na środowisko - te kryteria mogą wpływać na wybór opon. Informacje na ten temat są zawarte na specjalnych etykietach, które skontrolowała Inspekcja Handlowa ...>

Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi
Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi

17 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów, szczególnie na rynku usług finansowych ...>

Jakość paliw w 2015 roku
Jakość paliw w 2015 roku

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,68 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To mniej niż w 2014 r., kiedy nieprawidłowości wyniosły 3,87 proc. Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego ...>

Ubezpieczenie Moi Bliscy - decyzja UOKiK
Ubezpieczenie Moi Bliscy - decyzja UOKiK

Pośrednik ubezpieczeniowy powinien przekazywać konsumentom wszystkie istotne informacje potrzebne im do podjęcia decyzji. Za taką informację można uznać dane zakładu ubezpieczeń, na którego rzecz działa pośrednik ...>

Kredyty we frankach szwajcarskich - kolejne decyzje UOKiK
Kredyty we frankach szwajcarskich - kolejne decyzje UOKiK

Getin Noble Bank i Credit Agricole Bank Polska, rozliczając kredyty we frankach szwajcarskich, mogły naruszać umowy zawarte z konsumentami ...>

Reklamy kredytów konsumenckich - decyzje UOKiK
Reklamy kredytów konsumenckich - decyzje UOKiK

Reklamy kredytów konsumenckich powinny być zrozumiałe, jednoznaczne i czytelne. UOKiK uznał, że telewizyjne spoty pięciu instytucji finansowych nie spełniały tych wymogów ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie