Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Upadłość konsumencka - komentarz Prezesa UOKiK
< poprzedni | następny > 06.07.2007
Prawne uregulowanie problemu upadłości konsumenckiej jest niezbędne. Rozwiązanie to z powodzeniem funkcjonuje zarówno w Europie, jak i poza nią. Podobnie, jak to ma miejsce w odniesieniu do przedsiębiorców również konsumenci w ściśle określonych przypadkach powinni mieć możliwość odzyskania płynności finansowej. Oddłużenie osób niewypłacalnych powinno odbywać się na rozsądnych warunkach, przy odpowiednim zagwarantowaniu praw wierzycieli.
Instytucja ta powinna służyć wyłącznie osobom uczciwym, których zadłużenie jest następstwem głównie zdarzeń losowych, takich jak np. ciężka choroba czy niezdolność do pracy. Nie byłoby dobrze gdybyśmy umożliwili upadłość także tym, którzy świadomie, z własnej winy popadli w pętle zadłużenia nie dając gwarancji, że w przyszłości będą zaciągali zobowiązania w sposób odpowiedzialny. Należy także jasno określić, że skorzystać z ochrony można tylko raz w życiu. Instrument ten powinien mieć charakter zaradczy, ale jednocześnie ostateczny.
Niewskazane jest przy tym dopuszczenie możliwości korzystania z procedury oddłużenia przez osoby fizyczne w zakresie zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Mogłyby one bowiem w ten sposób dążyć do uniknięcia, unormowanej w prawie upadłościowym i naprawczym procedury likwidacyjnej. A to prowadziłoby w konsekwencji do zróżnicowanego traktowania podmiotów gospodarczych ze względu na ich formę prawną.
Koszty procedury oddłużeniowej powinny być także maksymalnie zredukowane. Dopuszczalne jest wprowadzenie opłaty, która jednak podlegałaby zwrotowi w razie uznania wniosku za uzasadniony.
Wprowadzając instytucję upadłości konsumenckiej należy zapewnić wierzycielom możliwość zweryfikowania oraz ustosunkowania się do wniosku składanego przez dłużnika. Ostateczna decyzja nie powinna bowiem opierać się jedynie na stanowisku i okolicznościach przedstawianych przez jedną ze stron. Istotne przy tym jest, aby wierzyciel mógł liczyć na zabezpieczenie majątku dłużnika już od chwili wniesienia wniosku o ogłoszenie upadłości. Jednocześnie, obie strony powinny mieć prawo do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Niezbędne jest również wskazanie w stosunku do jakich należności - publiczno- czy prywatnoprawnych - oddłużenie znajdzie zastosowanie.
Mając natomiast na uwadze postulat łatwego dostępu oraz szybkości postępowania należy rozważyć w jakim trybie - sądowym lub pozasądowym - powinno toczyć się postępowanie upadłościowe. Przyjmując drugie rozwiązanie i wprowadzając w tym celu Konsumenckie Kolegia Orzekające za niewłaściwe należy uznać umiejscowienie ich przy Delegaturach Urzędu, których jest tylko dziewięć w skali kraju. W praktyce oznaczałoby to, że np. osoba mieszkająca w Augustowie wniosek o ogłoszenie upadłości musiałaby składać w Lublinie. Ponadto należy pamiętać, że Prezes UOKiK podejmuje działania w interesie publicznym, w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Nie dysponuje natomiast kompetencjami do regulacji czy ingerencji w przypadkach nie wywiązywania się z zobowiązań przez indywidualne osoby fizyczne. Z tego względu warto rozważyć czy Kolegia nie spełnią w pełniejszym zakresie swej funkcji znajdując się na poziomie samorządów powiatowych. Dałoby to konsumentowi szansę na łatwiejsze i szybsze skorzystanie z procedury oddłużeniowej.
Marek Niechciał
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie