Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK przed świętami - oznakowanie wędlin

< poprzedni | następny > 06.04.2012

UOKiK przed świętami - oznakowanie wędlin

O składnikach wędliny pakowanej dowiemy się z etykiety, sprzedawanej luzem - z wywieszki przy produkcie. Niestety, obowiązki informacyjne są rzadko przestrzegane przez sprzedawców. Przypominamy o nich przed zbliżającymi się świętami

Jakość wędlin o tej samej nazwie, ale pochodzących od innych producentów może się różnić. Dla wędlin standardy określa za każdym razem producent. Oznacza to, że sam ustala ich skład i deklaruje go na opakowaniu. Każdy konsument, kupując mięso i jego przetwory, powinien za każdym razem dokładnie zapoznać się z etykietą.

Wędliny

Wędlina pakowana i sprzedawana luzem

Nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona), wykaz składników łącznie z danymi dot. obecności wody, dodanych substancji dozwolonych (np. konserwantów), termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, zawartość netto, nazwa producenta – to informacje, które powinien znaleźć każdy konsument kupujący wędliny. Muszą być umieszczone w widocznym miejscu – na etykiecie, gdy produkt jest zapakowany, a gdy kupujemy luzem na wywieszce zawierającej nazwę wędliny i jej skład. Sklep nie może jedynie informować o rodzaju wędliny oraz cenie. Aby uniknąć rozczarowania świątecznymi zakupami, domagajmy się przedstawienia składu wędlin na wagę. Jedna z kontroli Inspekcji Handlowej wykazała, że producent deklarował na opakowaniu schabu w majeranku mięso z kurczaka.

Sprzedawcy powinni pamiętać, żeby nie wyrzucać opakowań zbiorczych z chwilą wykładania wędlin do sprzedaży luzem. Na opakowaniach tych umieszczone są z reguły wszelkie informacje o produkcie w tym o składzie wędliny, terminie przydatności do spożycia i warunkach przechowywania. Pozbycie się ich może uniemożliwić sprzedawcy udzielenie właściwych informacji konsumentowi.

Data ważności

Warto zwrócić uwagę na informacje określające termin ważności środków spożywczych. Na opakowaniach możemy spotkać datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed …”. Znajdziemy go na np. mleku UHT, majonezach, żywności w puszkach, bakaliach, mrożonkach.

Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do …” i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, np. produktach mięsnych, sałatkach czy nabiale. Pamiętajmy o tym, że towary oferowane w przedświątecznych promocjach często mają krótkie terminy ważności.

Wędliny

Reklamacja

Jeśli żywność okaże się nieświeża lub niezgodna z tym, co deklaruje na opakowaniu producent zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu. Konieczny będzie dowód zakupu – np. paragon.

W przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych, czy kłopotów z uznaniem reklamacji konsument może zwrócić się o pomoc do:

Sprzedawcy powinni pamiętać, że naruszenie wymogów prawnych dotyczących oznakowania zagrożone jest karą pieniężną. Maksymalna wysokość sankcji nakładanej na sklep to pięciokrotność wartości nieprawidłowo oznakowanego towaru, ale nie mniej niż 500 zł.

Dodatkowe informacje dla przedsiębiorców:
Departament Inspekcji Handlowej UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 176
e-mail: dih@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, nadzór rynku, Inspekcja Handlowa, rynek spożywczy, artykuły spożywcze, żywność, wędliny

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach
Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach

Inspekcja Handlowa i Państwowa Inspekcja Sanitarna wspólnie sprawdziły, jakie posiłki są podawane pacjentom ...>

Sprzedaż internetowa - decyzja UOKiK
Sprzedaż internetowa - decyzja UOKiK

14 dni od otrzymania towaru – tyle masz czasu na zwrot, gdy kupujesz w internecie. Przedsiębiorca powinien oddać koszty towaru i przesyłki. UOKiK ukarał sklep, który nie przestrzegał tych przepisów ...>

Telefon na kartę - UOKiK bada reklamy
Telefon na kartę - UOKiK bada reklamy

Jasne dla konsumenta, rzetelne i uczciwe – takie powinny być reklamy usług telekomunikacyjnych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, jak czterej ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów - ustawa podpisana przez Prezydenta i ogłoszona
Pozasądowe rozwiązywanie sporów - ustawa podpisana przez Prezydenta i ogłoszona

Prezydent podpisał ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nowe prawo wejdzie w życie 10 stycznia 2017 r. ...>

Promocje w Agata Meble i BRW - decyzje UOKiK
Promocje w Agata Meble i BRW - decyzje UOKiK

Rabat na cały asortyment – tymi hasłami salony meblowe Agata Meble oraz BRW reklamowały swoje oferty. Nie informowały jednak o tym, że nie wszystkie produkty są objęte promocją ...>

Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH
Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH

Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili, co jedzą uczniowie oraz studenci. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło oznakowania żywności oraz podawania informacji o cenach, najmniej uwag wniesiono do jakości posiłków ...>

Postępowanie UOKiK: ubezpieczenie OC
Postępowanie UOKiK: ubezpieczenie OC

Praktyka spółki Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń dotycząca przedłużania umów ubezpieczenia komunikacyjnego OC może naruszać prawa konsumentów. ...>

Dodatkowe liczniki na wodę - działania UOKiK
Dodatkowe liczniki na wodę - działania UOKiK

Odbiorca usług wodno-kanalizacyjnych powinien mieć prawo wyboru pomiędzy tańszym urządzaniem tradycyjnym, a droższym do odczytu radiowego ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie