Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Poznań: Zdrowita

< poprzedni | następny > 11.04.2012

Poznań: Zdrowita

Sugerowanie leczniczych właściwości produktów, organicznie możliwości zwrotu towaru i zastrzeganie możliwości pobrania odstępnego – o tym, że te praktyki są niedozwolone przekonała się firma Zdrowita z Opalenicy. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany kwestionowanych przez Prezes UOKiK działań

seniorzy, umowy na poza lokalem przedsiębiorcy, akwizytorzy

Postępowanie w sprawie Zdrowita z Opalenicy (woj. wielkopolskie) zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w listopadzie 2011 roku po skardze od powiatowego rzecznika konsumentów w Oleśnicy. Wątpliwości UOKiK wzbudziły informacje przekazywane konsumentom przez przedsiębiorcę.

Zdrowita sprzedaje zestawy do masażu, materace, pościel z owczej wełny i akcesoria kuchenne poza lokalem przedsiębiorcy, czyli na specjalnych pokazach w sanatoriach i uzdrowiskach. Ofertę reklamuje jako absolutną nowość w rehabilitacji kręgosłupa, wymieniając schorzenia, które produkty łagodzą lub likwidują. Ponadto ulotki reklamujące materace informują o opatentowanej metodzie produkcji i badaniach naukowych potwierdzających ich zalety. Urząd ustalił, że w rzeczywistości oferowane wyroby nie są produktami leczniczymi, ich metoda produkcji nie została opatentowana, a właściciel spółki nie posiada udokumentowanych badań naukowych towarów. Informacja o szczególnych właściwościach wyrobów buduje przeświadczenie, że są one wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów. W związku z tym konsumenci zostali nierzetelnie poinformowani o sprzedawanych produktach. Mogli podjąć błędną decyzję i zdecydować się na zakup.

Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat

Urząd miał również zastrzeżenia do postanowień w umowach zawieranych z konsumentami. Zgodnie z jednym z nich, konsument, który chciał zrezygnować z zakupu i oddać towar mógł to zrobić wyłącznie osobiście we wskazanych godzinach. Ponadto przedsiębiorca zastrzegał, że konsument odstępujący od umowy w ustawowym terminie musiał zapłacić odstępne w wysokości 20 proc. ceny towaru. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat.

Zdrowita zobowiązała się do zmiany kwestionowanych praktyk. W związku z tym, Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Prezes Urzędu.

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. Pomoc można uzyskać także w oddziałach Federacji Konsumentów.

Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”. Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Poznaniu
tel. 61 852 77 50
e-mail: poznan@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
e-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, zwrot towaru, Zdrowita, delegatury, Poznań

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry