Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Poznań: Zdrowita
< poprzedni | następny > 11.04.2012
Sugerowanie leczniczych właściwości produktów, organicznie możliwości zwrotu towaru i zastrzeganie możliwości pobrania odstępnego – o tym, że te praktyki są niedozwolone przekonała się firma Zdrowita z Opalenicy. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany kwestionowanych przez Prezes UOKiK działań
Postępowanie w sprawie Zdrowita z Opalenicy (woj. wielkopolskie) zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w listopadzie 2011 roku po skardze od powiatowego rzecznika konsumentów w Oleśnicy. Wątpliwości UOKiK wzbudziły informacje przekazywane konsumentom przez przedsiębiorcę.
Zdrowita sprzedaje zestawy do masażu, materace, pościel z owczej wełny i akcesoria kuchenne poza lokalem przedsiębiorcy, czyli na specjalnych pokazach w sanatoriach i uzdrowiskach. Ofertę reklamuje jako absolutną nowość w rehabilitacji kręgosłupa, wymieniając schorzenia, które produkty łagodzą lub likwidują. Ponadto ulotki reklamujące materace informują o opatentowanej metodzie produkcji i badaniach naukowych potwierdzających ich zalety. Urząd ustalił, że w rzeczywistości oferowane wyroby nie są produktami leczniczymi, ich metoda produkcji nie została opatentowana, a właściciel spółki nie posiada udokumentowanych badań naukowych towarów. Informacja o szczególnych właściwościach wyrobów buduje przeświadczenie, że są one wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów. W związku z tym konsumenci zostali nierzetelnie poinformowani o sprzedawanych produktach. Mogli podjąć błędną decyzję i zdecydować się na zakup.
Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat
Urząd miał również zastrzeżenia do postanowień w umowach zawieranych z konsumentami. Zgodnie z jednym z nich, konsument, który chciał zrezygnować z zakupu i oddać towar mógł to zrobić wyłącznie osobiście we wskazanych godzinach. Ponadto przedsiębiorca zastrzegał, że konsument odstępujący od umowy w ustawowym terminie musiał zapłacić odstępne w wysokości 20 proc. ceny towaru. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy – wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat.
Zdrowita zobowiązała się do zmiany kwestionowanych praktyk. W związku z tym, Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Prezes Urzędu.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. Pomoc można uzyskać także w oddziałach Federacji Konsumentów.
Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”. Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Poznaniu
tel. 61 852 77 50
e-mail: poznan@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
e-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, zwrot towaru, Zdrowita, delegatury, Poznań
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (122,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-2/2012 (336,79 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie