Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Poznań: Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego
< poprzedni | następny > 20.04.2012
Wprowadzanie w błąd co do terminu złożenia reklamacji – to jedna z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk stosowanych przez Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego. Na przedsiębiorcę nałożona została kara pieniężna w wysokości ponad 15 tys. zł.
Zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji
Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego z Poznania zajmuje się sprzedażą wysyłkową materiałów edukacyjnych zawierających m.in. kursy językowe i szkolenia zawodowe. Do Delegatury UOKiK w Poznaniu wpłynęło zawiadomienie dotyczące praktyk stosowanych przez spółkę. W styczniu 2012 r. Urząd wszczął postępowanie w sprawie ESKK.
W wyniku postępowania ustalono m.in., że we wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazło się postanowienie o treści Jeśli Twoja reklamacja dotyczy wad nadesłanych Ci materiałów, powinieneś ją zgłosić w terminie 7 dni od ich otrzymania poprzez odesłanie do ESKK uszkodzonych egzemplarzy wraz z pisemną informacją dotyczącą wady. Tymczasem zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji.
Ponadto we wzorcach umów stosowanych przez ESKK znalazły się postanowienia tożsame z niedozwolonymi klauzulami. Zgodnie z jednym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości związane z działaniem poczty w tym za zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki. Tymczasem zgodnie z prawem zniszczenie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki to nienależyte wykonanie umowy za które odpowiada przedsiębiorca realizujący zamówienie. W takiej sytuacji konsument ma prawo dochodzić od niego odszkodowania lub odstąpić od umowy.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego karę pieniężną w łącznej wysokości 15 116 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Więcej o prawach konsumentów, korzystających z ofert sprzedaży wysyłkowej w serwisie internetowym urzędu w sekcji pytania i odpowiedzi. Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Pomoc można uzyskać też w oddziałach Federacji Konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, ochrona praw konsumentów, wprowadzanie w błąd, decyzja, zakupy, delegatury, Poznań, szkoła, edukacja, ESKK
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (124 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-4/2012 (328,22 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie