Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Poznań: Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego

< poprzedni | następny > 20.04.2012

Poznań: Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego

Wprowadzanie w błąd co do terminu złożenia reklamacji – to jedna z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk stosowanych przez Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego. Na przedsiębiorcę nałożona została kara pieniężna w wysokości ponad 15 tys. zł.

Zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji

Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego z Poznania zajmuje się sprzedażą wysyłkową materiałów edukacyjnych zawierających m.in. kursy językowe i szkolenia zawodowe. Do Delegatury UOKiK w Poznaniu wpłynęło zawiadomienie dotyczące praktyk stosowanych przez spółkę. W styczniu 2012 r. Urząd wszczął postępowanie w sprawie ESKK.

W wyniku postępowania ustalono m.in., że we wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazło się postanowienie o treści Jeśli Twoja reklamacja dotyczy wad nadesłanych Ci materiałów, powinieneś ją zgłosić w terminie 7 dni od ich otrzymania poprzez odesłanie do ESKK uszkodzonych egzemplarzy wraz z pisemną informacją dotyczącą wady. Tymczasem zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji.

Ponadto we wzorcach umów stosowanych przez ESKK znalazły się postanowienia tożsame z niedozwolonymi klauzulami. Zgodnie z jednym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości związane z działaniem poczty w tym za zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki. Tymczasem zgodnie z prawem zniszczenie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki to nienależyte wykonanie umowy za które odpowiada przedsiębiorca realizujący zamówienie. W takiej sytuacji konsument ma prawo dochodzić od niego odszkodowania lub odstąpić od umowy.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego karę pieniężną w łącznej wysokości 15 116 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Więcej o prawach konsumentów, korzystających z ofert sprzedaży wysyłkowej w serwisie internetowym urzędu w sekcji pytania i odpowiedzi. Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Pomoc można uzyskać też w oddziałach  Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, ochrona praw konsumentów, wprowadzanie w błąd, decyzja, zakupy, delegatury, Poznań, szkoła, edukacja, ESKK

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry