Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rynek nieruchomości - nowe przepisy

< poprzedni | następny > 27.04.2012

Rynek nieruchomości - nowe przepisy

Zabezpieczenie wpłat na rachunku powierniczym, umowa przedwstępna w formie aktu notarialnego, prospekt informacyjny - to tylko niektóre rozwiązania wprowadzane przez nowe przepisy chroniące kupujących nieruchomości na rynku pierwotnym

Jarosław Król, Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Komentarz Wiceprezesa UOKiK na temat nowych przepisów chroniących kupujących nieruchomości na rynku pierwotnym

Do tej pory w Polsce nabywca nieruchomości na rynku pierwotnym nie był chroniony specjalnymi przepisami. Umowy przedwstępne, często zawierane w bardzo początkowej fazie budowy, nie miały obowiązkowej formy aktu notarialnego. W przypadku bankructwa dewelopera, konsument ponosił ryzyko inwestycji – tracąc jednocześnie możliwość przeniesienia na niego prawa do mieszkania oraz wpłacone pieniądze. Wchodząca w życie 29 kwietnia 2012 roku ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego ograniczy ryzyko, które ponosi konsument w związku z zakupem mieszkania lub domu na rynku pierwotnym.      

Mieszkaniowy rachunek powierniczy

Zgodnie z nowymi przepisami, wpłaty osób kupujących mieszkanie lub dom od dewelopera będą chronione. Pieniądze wpłacane przez nabywcę będą gromadzone na mieszkalnym rachunku powierniczym prowadzonym przez bank. Nabywca będzie mógł skorzystać z jednego z czterech rodzajów zabezpieczeń:

  • zamknięty mieszkaniowy rachunek powierniczy - bank wypłaca deweloperowi zgromadzone przez nabywcę pieniądze dopiero po otrzymaniu odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo do nieruchomości;

Deweloperzy

  • otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy –bank wypłaca przedsiębiorcy pieniądze zgromadzone przez nabywcę po stwierdzeniu zakończenia kolejnych etapów realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego;
  • otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy z gwarancją - dodatkowo otwarty rachunek powierniczy wzmocniony jest gwarancją ubezpieczeniową (wpłaty nabywców są ubezpieczone przez dewelopera) lub gwarancją bankową (deweloper wpłacił zabezpieczenie odpowiadające wpłatom dokonywanym przez nabywców). Otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy z gwarancją ubezpieczeniową lub bankową, podobnie jak zamknięty mieszkaniowy rachunek powierniczy, gwarantuje całkowitą ochronę pieniędzy w przypadku ewentualnej upadłości dewelopera.

Prospekt informacyjny

Osoby zainteresowane zawarciem umowy deweloperskiej zyskują prawo do informacji o inwestycji. Obowiązkiem deweloperówbędzie przygotowanie prospektu informacyjnego, który będzie złożony z dwóch części:

  • ogólna – powinna zawierać dane identyfikacyjne i kontaktowe dewelopera, informacje o doświadczeniu oraz dotyczące inwestycji, np. numer księgi wieczystej działki, dopuszczalną wysokość zabudowy oraz liczbę budynków i ich rozmieszczenie (w tym minimalny odstęp między budynkami) oraz planowanych inwestycjach w promieniu 1 kilometra od nieruchomości (np. linii kolejowej, oczyszczalni ścieków);
  • indywidualna – będzie informować o powierzchni i układzie mieszkania, cenie za metr kwadratowy, liczbie kondygnacji, standardzie prac wykończeniowych części wspólnej budynku i terenu wokół, liczbie lokali, miejsc garażowych itp.

Deweloperzy

Jeżeli informacje zawarte w prospekcie informacyjnym ulegną zmianie, deweloper powinien poinformować o nich nabywcę. Niedoręczenie prospektu, a także brak informacji wymaganych prawem lub umieszczenie nieprawdziwych daje konsumentowi możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 30 dni od zawarcia. 

Zawarcie umowy

Zgodnie z nowymi regulacjami, zarówno umowę deweloperską (na podstawie której deweloper zobowiązuje się do przeniesienia własności lokalu na nabywcę) jak i umowę przedwstępną należy zawrzeć w formie aktu notarialnego. Dzięki temu, w księdze wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości jest umieszczany stosowny wpis, zabezpieczający prawa konsumenta do wyodrębnienia i przeniesienia własności.

Zgodnie z nowymi przepisami, umowa deweloperska powinna zawierać m.in. informacje dotyczące nieruchomości, na której powstaje budynek, parametry nabywanego mieszkania lub domu, np. powierzchnia, rozkład pomieszczeń, standard prac wykończeniowych, a także termin rozpoczęcia i zakończenia prac budowlanych oraz przeniesienia prawa własności.

Nowe prawo przyznaje nabywcom możliwość odstąpienia od umowy, w przypadku gdy dane w kontrakcie nie będą zgodne z prospektem oraz gdy w umowie zabraknie elementów wymaganych przepisami. Ponadto ochroną otoczeni są również ci nabywcy, w przypadku których deweloperzy nie dotrzymują terminu przeniesienia własności do lokalu mieszkaniowego lub domu. Zyskują oni możliwość odstąpienia od umowy deweloperskiej zachowując roszczenia z tytułu kar umownych za opóźnienie.

W ciągu dwóch lat od wejścia w życie ustawy Rada Ministrów dokona przeglądu jej funkcjonowania i złoży do Sejmu propozycje ewentualnych zmian.

Umowa

Więcej o prawach konsumentów na rynku nieruchomości w serwisie internetowym urzędu w sekcji pytania i odpowiedzi. Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Pomoc można uzyskać też w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, prawo, przepisy, deweloperzy

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Domy opieki - wyniki badania wzorców umownych
Domy opieki - wyniki badania wzorców umownych

UOKiK sprawdził wzorce umów stosowane w prywatnych domach opieki. Kontrola prowadzona była w całym kraju i objęła niemal 40 proc. spośród wszystkich placówek tego typu. Blisko 90 proc. przedsiębiorców stosowało niedozwolone postanowienia ...>

Reklama suplementów diety: czy możliwa jest samoregulacja?
Reklama suplementów diety: czy możliwa jest samoregulacja?

Kodeksy dobrych praktyk zwiększają ochronę konsumentów, ograniczają działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, w rezultacie przyczyniają się do wzrostu zaufania klientów ...>

Większe bezpieczeństwo produktów: nowe przepisy
Większe bezpieczeństwo produktów: nowe przepisy

Każdy przedsiębiorca odpowiada za produkty, które wprowadza na rynek. Powinny one spełniać wymagania określone w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym ...>

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach
Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach

Bezpieczeństwo podróży, oszczędność paliwa czy oddziaływanie na środowisko - te kryteria mogą wpływać na wybór opon. Informacje na ten temat są zawarte na specjalnych etykietach, które skontrolowała Inspekcja Handlowa ...>

Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi
Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi

17 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów, szczególnie na rynku usług finansowych ...>

Jakość paliw w 2015 roku
Jakość paliw w 2015 roku

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,68 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To mniej niż w 2014 r., kiedy nieprawidłowości wyniosły 3,87 proc. Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie