Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Euro 2012 - Transport

< poprzedni | następny > 30.04.2012

Euro 2012 - Transport

Europejskie rozgrywki piłkarskie zbliżają się wielkimi krokami. Kibicom, którzy dopiero planują podróż, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse przypominają o najważniejszych zasadach podróżowania

Euro 2012

39 dni pozostało do rozpoczęcia europejskich rozgrywek piłkarskich. Kibice, którzy wybrali samolot na swój środek transportu oraz ci korzystający z usług lokalnych biur podróży powinni pamiętać o swoich prawach. Przypominają o nich po raz kolejny UOKiK oraz UCF Pulse.

Samoloty

Gdy do miast gospodarzy mistrzostw w Polsce czy na Ukrainie zamierzasz dotrzeć linią lotniczą, musisz pamiętać o:

  • zwrot biletu kupionego przez Internet: regulaminy linii lotniczych określają termin, do którego można oddać bilet oraz wysokość tzw. odstępnego – kwoty, którą potrącą za rezygnację. Może się też zdarzyć, że biletu nie będzie można oddać;
  • opóźnienie lub odwołanielotu: zwrot pieniędzy za bilet jest możliwy wtedy, gdy lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin lub odwołany. Jeżeli opóźniony lot został przełożona na następny dzień, linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi opiekę: bezpłatny nocleg, posiłki, kontakt telefoniczny. Gdy tego nie robi, możesz złożyć reklamację;
  • bagaż: zgubiony lub zniszczony - w razie zniszczenia bagażu należy od razu na lotnisku wypełnić specjalny formularz tzw. PIR (ang. property irregularity report). Ponadto warto złożyć reklamację do linii lotniczej. W reklamacji trzeba podać wycenę zniszczonej walizki lub jej zawartości.

Limity na granicy – poza UE

autostrada

Z Ukrainy lub innego państwa spoza UE do Polski można przywieźć maksymalnie: litr alkoholu powyżej 22 proc., 2 l alkoholu poniżej 22 proc., 4 l wina niemusującego, 16 l piwa, 40 sztuk papierosów (w transporcie lądowym), 200 sztuk w transporcie lotniczym,. Pamiętaj: napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe mogą przywieźć tylko osoby, które ukończyły 17 lat.

Trzeba pamiętać o ograniczeniach dotyczących przywozu niektórych towarów na terytorium UE przez podróżnych przyjeżdżających spoza Unii. W bagażu osobistym nie możemy przewozić żywności pochodzenia zwierzęcego – mięsa, mleka, nabiału.

Z Polski (lub innego państwa UE) do Ukrainy można przywieźć: 1 l wódki, 2 l wina, 5 l piwa, 200 sztuk papierosów. Może wwieźć na własny użytek produkty spożywcze nieprzekraczające 50 euro na osobę i ważące nie więcej niż 2 kg. Bez deklaracji celnej do 10 tys. euro w gotówce.

Wyjeżdżając z Ukrainy do państw UE nie zapłacimy cła pod warunkiem, że produkty w bagażu, które kupiliśmy np. na prezent, nie są droższe niż 300 euro (transport lądowy), 430 euro (transport lotniczy). Do tych wartości nie wlicza się tytoniu oraz alkoholu. Jeżeli wartość towarów w twoim bagażu nie przekracza wymienionych ilości, na granicy skieruj się do pasa Nic do zgłoszenia (w czasie rozgrywek na polskich i ukraińskich granicach będą funkcjonować Euro2012 zielone pasy).

Limity na granicy – UE

Każdy kraj członkowski UE może dowolnie ustalić limity alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, które można przywieźć z innego państwa członkowskiego. Nie mogą one być jednak niże niż: 10 l alkoholu etylowego, 90 l wina, 110 l piwa, 800 sztuk papierosów.

konsumentka w samochodzie

Jak wynająć samochód?

W obu krajach samochód możesz wynająć najczęściej w większych miastach – np. w pobliżu lotnisk, dworców. Zasady wypożyczenia określa regulamin każdego przedsiębiorcy. Koniecznie zapytaj o to, co obejmuje ubezpieczenie oraz cena, jakie dodatkowe opłaty przewiduje umowa (np. za usterki, dodatkowego kierowcę), czy wynajmujący określa limit kilometrów. Sprawdź stan samochodu, a umowę sporządź na piśmie. Zwracając auto, podpisz z pracownikiem protokół zdawczy, potwierdzający, że oddajesz je bez usterek.

W Polsce zapłacisz za przejazd odcinkami autostrad A1, A2, A4. Na Ukrainie autostrady są bezpłatne.

Wycieczka

Jeżeli przy okazji Euro 2012 zamierzasz skorzystać z ofert lokalnych biur podróży i zwiedzić Polskę czy Ukrainę, musisz pamiętać o innych zasadach reklamacji nieudanych wyjazdów. Na Ukrainie określa je biuro podróży w regulaminie, w Polsce – masz 30 dni na zgłoszenie reklamacji organizatorowi wyjazdu. W tym samym czasie powinieneś dostać odpowiedź od przedsiębiorcy. Reklamację sporządzasz na piśmie, żądając obniżenia ceny. W obu krajach nieprawidłowości zgłaszaj od razu pilotowi wycieczki.

Poradnik UOKiK

W związku ze zbliżającymi się rozgrywkami piłkarskimi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował poradnik informujący o prawach konsumentów-kibiców wybierających się na mecze do Polski lub na Ukrainę. Można go otrzymać bezpłatnie po złożeniu zamówienia do 11 maja e-mailem – artur.kosim@uokik.gov.pl, bądź telefonicznie – 22 55 60 314.

Gdzie po pomoc?

Pomoc u rzecznika

W przypadku problemów ze sprzedawcą, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz liczyć na pomoc:

W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od pon. do pt. od godziny 9:00 do 17:00. W czasie Euro 2012 obsługa prawna będzie dostępna także w języku angielskim – obcokrajowcy mogą dzwonić pod numer +48 22 827 54 74).

Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse, regionalnych urzędów konsumenckich.

W przypadku problemów obywateli z krajów UE z liniami lotniczymi, pomocy udzielają Europejskie Centra Konsumenckie.

Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse – to związek pozarządowych ukraińskich organizacji konsumenckich. W latach 2006-2010 członkowie Federacji byli partnerami projektu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczącym konsumentów. Po jego zakończeniu założyli własną organizację pozarządową. Podstawowym celem Federacji Pulse jest reprezentowanie interesów konsumentów w relacjach z rządem oraz przedsiębiorcami, wspieranie rozwoju prawa i zwiększanie roli słabszych uczestników rynku, wychodząc naprzeciw Europejskim standardom.

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – powstał w 1990 roku w Polsce. Dba o konkurencję, zbiorowe interesy konsumentów, monitoruje pomoc publiczną, jakość paliw oraz nadzoruje ogólne bezpieczeństwo produktów. Realizując rządową politykę ochrony konsumentów, m.in. wszczyna postępowania dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów oraz finansowanymi z budżetu Państwa organizacjami pozarządowymi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich), które udzielają bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach indywidualnych.

Dodatkowe informacje dla mediów-Polska:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86

e-mail:  malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla mediów-Ukraina:
Nataliia Borodachova
Wicepreses ds. Współpracy z Zagranicą
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse
ul. Miljutenko 6a, 02-156 Kijów
tel./faks: (+38 044) 51 39 936
e-mail: ucf_pulse@ukr.net
www.consumerinfo.org.ua

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, Polska, Ukraina, Euro 2012, bilety, imprezy, sport, transport, kolej, taxi

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kryptoreklama na Instagramie? Zarzuty Prezesa UOKiK
Kryptoreklama na Instagramie? Zarzuty Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK stawia pierwsze zarzuty trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie ...>

Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty
Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty

Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie ...>

Uważaj na rejsy z Incruises - ostrzeżenie konsumenckie
Uważaj na rejsy z Incruises - ostrzeżenie konsumenckie

Marzysz o wyprawie na Karaiby i skusił cię program Członkostwa w Rejsach INCRUISES? Uważaj, firma InCruises International prawdopodobnie zarządza zebranymi od konsumentów pieniędzmi w zakazanym systemie konsorcyjnym. ...>

Transakcje nieautoryzowane - zarzuty wobec 5 banków
Transakcje nieautoryzowane - zarzuty wobec 5 banków

Z konta bez twojej zgody zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji? ...>

Inspekcja Handlowa rusza gastronomicznym szlakiem turystycznym
Inspekcja Handlowa rusza gastronomicznym szlakiem turystycznym

Przed wakacjami sprawdziliśmy 55 lokali gastronomicznych m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i we Wrocławiu. Ponad 60 proc. z nich nie przestrzega przepisów. ...>

Nieuczciwe praktyki na pokazach - kary dla spółki New Life i jej prezesa
Nieuczciwe praktyki na pokazach - kary dla spółki New Life i jej prezesa

Miała być akcja promocyjna „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. zł. Były pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach. ...>

Od dziś zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy - ruszył Deweloperski  Fundusz Gwarancyjny
Od dziś zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy - ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

Wchodzi w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni.   ...>

Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie
Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie

Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>

 

  
  

Do góry