Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Postępowanie przeciwko solariom
< poprzedni | następny > 01.09.2009
Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego może zawierać postanowienie ograniczające konkurencję. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe w tej sprawie
Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego, to zbiór zasad dotyczących wykonywania zawodu przez właścicieli solariów, producentów oraz dystrybutorów wyposażenia. Wątpliwości UOKiK budzi jedno z postanowień zawartych w kodeksie, które może określać ceny minimalne sprzedaży wyposażenia solariów.
Prezes Urzędu wszczęła postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję na rynku dystrybucji wyposażenia solariów w formie uchwały Polskiego Związku Solaryjnego. Wątpliwości Urzędu budzi jeden z punktów zawartych w kodeksie etycznym, dotyczący obowiązku przestrzegania minimalnych cen odsprzedaży - Firmy niebędące oficjalnymi przedstawicielami producentów są bezwzględnie zobowiązane do przestrzegania minimalnych cen sprzedaży określonych przez importerów... Importerzy zobowiązują się również do przestrzegania ustalonych cen minimalnych.
Polski Związek Solaryjny jest w rozumieniu prawa antymonopolowego związkiem przedsiębiorców, a więc ponosi odpowiedzialność za działania, które wywołują lub mogą wywołać antykonkurencyjne skutki na rynku dystrybucji urządzeń i produktów stanowiących wyposażenie solariów. UOKiK sprawdzi, czy doszło do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji. Przez porozumienia rozumie się umowy zawierane między przedsiębiorcami, uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców, a także uchwały lub inne akty związku przedsiębiorców lub ich organów statutowych. Antykonkurencyjne praktyki polegające na ustaleniu minimalnej ceny na określony produkt lub usługę bezpośrednio ograniczają przedsiębiorcom możliwości rywalizowania na rynku, ponadto pośrednio wpływają na portfele konsumentów, którzy zmuszeni są do płacenia wyższych cen.
Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia. W przypadku stwierdzenia praktyki Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. (61) 852 15 17, 852 77 50
faks (61) 851 86 44
E-mail: poznan@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (552,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie