Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Usługi turystyczne - działania UOKiK

< poprzedni | następny > 09.10.2009

Usługi turystyczne - działania UOKiK

Podwyższenie ceny wycieczki ze względu na wzrost kosztów transportu? Możliwe, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o tym najnowszą decyzją dotyczącą biura podróży Triada

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research Interational, 30 proc. Polaków tegoroczny urlop planowało spędzić poza domem. Niemal co piąty z nich chciał wypoczywać za granicą. Najpopularniejsze jest nadal samodzielne organizowanie wakacyjnych wypadów – robi tak 64 proc. ankietowanych. Z pomocy biur podróży zamierzało skorzystać 10 procent.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek organizatorów turystyki. Efektem jest 10 decyzji wydanych w ostatnim czasie przez Prezes UOKiK m.in. wobec: Api Travel, Biura Turystycznego Lena, Biura Turystycznego ZNP Logostour, Biura Podróży Tęcza, Pegas Touristik, Sports-Tourist oraz Selectours & Telemac. Zarzuty stawiane przedsiębiorcom dotyczą przede wszystkim stosowania w umowach klauzul niezgodnych z prawem oraz naruszania przepisów ustawy o usługach turystycznych. Jedna z decyzji dotyczy praktyk biura podróży Triada.

Zgodnie z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę – biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę. W toku postępowania Prezes Urzędu ustaliła, że Triada nie wywiązywała się z tych obowiązków w momencie podniesienia kosztów wyjazdu.

Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty. Ponadto do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączało żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada informowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego. Zgodnie z ustawą podnosząc cenę wycieczki biuro podróży musi przedstawić dokumenty, np. w postaci kopii odpowiednich pism, które będą uzasadniały wzrost kosztów naszego wyjazdu.

Cieszy fakt, ze jeszcze w trakcie postępowania Triada zmieniła inną zakwestionowaną przez Urząd praktykę – w umowach konsumenci mogą już dzisiaj znaleźć godzinę wyjazdu i powrotu z imprezy turystycznej. Obowiązek podawania tych informacji nakłada ustawa o usługach turystycznych.

Za stosowanie nieuczciwych praktyk Prezes Urzędu nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 4 231 179 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie UOKiK przypomina turystom, którzy nie są zadowoleni z jakości świadczonych usług, że mają możliwość dochodzenia swoich praw. Niewywiązywanie się przedsiębiorcy z kontraktu, niższy standard hotelu niż przewidywała umowa czy zmieniony program wyjazdu, to nadal jedne z najczęstszych problemów konsumentów korzystających z usług biur podróży. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które zajmuje się obsługą bezpłatnej infolinii konsumenckiej 0 800 800 008 – co czwarta skarga związana z turystyką dotyczyła właśnie takich problemów. Warto pamiętać, że o wszelkich nieprawidłowościach napotkanych w trakcie imprezy turystycznej powinniśmy niezwłocznie poinformować rezydenta, pilota lub innego przedstawiciela biura podróży. Ponadto zgodnie z prawem jeżeli impreza została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie, możemy po jej zakończeniu złożyć reklamację u organizatora turystyki. Jeżeli nie ustosunkuje się on do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia jej dopiero po zakończeniu imprezy turystycznej – w terminie 30 dni od złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a także organizacji konsumenckich. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: turystyka, podróże, biuro podróży, triada, kara, niedozwolone klauzule, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, umowa, kara pieniężna, rejestr klauzul niedozwolonych, sąd

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry