Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Porady konsumenckie > Pytania i odpowiedzi > Nowe uprawnienia UOKiK w obszarze ochrony konsumentów po 17 kwietnia 2016 r. > Ostrzeżenia i komunikaty

Ostrzeżenia i komunikaty

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź W jakich okolicznościach i na jakiej podstawie są publikowane ostrzeżenia i komunikaty?

    Dzięki publikacji w publicznym radiu i telewizji (w formie i czasie uzgodnionymi z nadawcą) możliwe jest szybkie i skuteczne ostrzeżenie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom. Prawo publikacji dotyczy:

    a) informacji o rozstrzygnięciach wydawanych na postawie art. 73a ustawy (ostrzeżenia publiczne)

    lub

    b) komunikatów dotyczących zachowań lub zjawisk mogących stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów.

    Ostrzeżenia publiczne (art. 73a) są wykorzystywane w przypadku stwierdzenia przez Urząd, w toku postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. W ramach ostrzeżenia na stronie internetowej Urzędu publikowane są zgromadzone w toku postępowania informacje o zachowaniu przedsiębiorcy i jego prawdopodobnych skutkach. Ostrzeżenia są publikowane na podstawie postanowienia.

    Do publikacji komunikatów dotyczących zachowań lub zjawisk mogących stanowić zagrożenie dla interesów konsumentów nie jest konieczne wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Na jakim etapie działań UOKiK może publikować ostrzeżenia i komunikaty? Jak przedsiębiorca może się bronić?

    Komunikaty dotyczą występujących na rynku zachowań lub zjawisk zagrażających interesom konsumentów (np. pojawienie się nowego sposobu proponowania usługi finansowej skierowanej do osób starszych). Pozwala to, w szczególności w przypadku proponowania usług finansowych w sposób zagrażający interesom konsumentów, na możliwie najskuteczniejsze ostrzeżenie jak największej liczby konsumentów, co ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Publikacja taka następuje więc możliwe szybko, na dość wczesnym etapie działań UOKiK, ale jednocześnie na tyle zaawansowanym, aby UOKiK był w stanie precyzyjnie zidentyfikować i opisać zjawiska bądź zachowania zagrażające interesom konsumentów.

    Zasadą jest publikowanie komunikatów o zachowaniach  lub zjawiskach mogących stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów bez wymieniania danych przedsiębiorcy, który może w określony sposób postępować. Natomiast w sytuacji pozyskania większej ilości danych w odniesieniu do kwestionowanego zjawiska w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego, możliwe jest przekazanie komunikatu wraz z tożsamością przedsiębiorcy.

    Ostrzeżenia publiczne są publikowane po wszczęciu postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, gdy z informacji zgromadzonych w postępowaniu wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Przedsiębiorca, którego zachowania dotyczy ostrzeżenie publiczne, może złożyć zażalenie na postanowienie Prezesa UOKiK o publikacji takiego ostrzeżenia.

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE