Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > ICPEN

ICPEN

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ang. International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją składającą się z organów ochrony konsumentów z ponad 40 państw na świecie, w większości będących także członkami OECD.

Cel Sieci:

  • wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów,
  • promowanie współpracy pomiędzy urzędami odpowiedzialnymi za wdrażanie przepisów konsumenckich.

Pracami Sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie rotacyjną prezydencję.

W latach 2006-2007 funkcję tę pełniła Polska. Priorytetem polskiego przewodnictwa była ochrona interesów ekonomicznych konsumentów w kontekście rozwoju nowych technologii (spam, różne formy sprzedaży na odległość, oszustwa internetowe, itd.). Zagadnieniom tym poświęcone były dwie konferencje międzynarodowe zorganizowane przez Urząd w Warszawie i Krakowie. Polska prezydencja była okresem dynamicznego rozwoju ICPEN. Do Sieci dołączyły dwa nowe państwa – Azerbejdżan i Chiny.

ICPEN został także wzmocniony instytucjonalnie – na jesieni 2006 r. weszło w życie nowe Memorandum of Understanding przewidujące intensyfikację współpracy wszystkich członków ICPEN. W kwietniu 2007 r. przyjęto zaś Strategię funkcjonowania Sieci na lata 2007-2010.

UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach ICPEN:

  • konferencjach plenarnych organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym w danym okresie przewodnictwo, 
  • Best Practices Trainings – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów,
  • corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (ang. Internet Sweep Day), w ramach którego przedstawiciele zaangażowanych instytucji przeglądają Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www,
  • Miesiącu Zapobiegania Oszustwom (ang. Fraud Prevention Month) – przeprowadzanej co roku jednocześnie w poszczególnych państwach serii inicjatyw edukacyjnych skierowanych do konsumentów, a także w comiesięcznych telekonferencjach poświęconych aktualnym zagadnieniom ochrony konsumentów oraz podsumowaniu bieżących działań ICPEN.

Polska była także przewodniczącym grupy roboczej ds. komunikacji, a obecnie jest administratorem strony internetowej Sieci  (www.icpen.org). W ramach wspólnego projektu realizowanego pod auspicjami ICPEN polscy konsumenci mogą również zgłaszać swoje skargi transgraniczne (po polsku) przy użyciu strony internetowej www.econsumer.gov.

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE