Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania edukacyjne - Konsumenci > Bądź świadomym konsumentem

Bądź świadomym konsumentem

Rzadko walczą o swoje prawa, niechętnie składają reklamację i czytają umowy, a przedsiębiorcy często wykorzystują ich ufność. Konsumenci III wieku. O tym, że nie są słabszą stroną w grze rynkowej mogli się przekonać na bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez UOKiK w 2011 roku.

Seniorzy

Komplet garnków, którego sprzedaż rozpoczyna się już podczas wycieczki? Kosztowna pościel z wełny, którą możesz mieć przychodząc na pokaz w klubie osiedlowym? A może leczniczy materac oferowany przez akwizytora? To niektóre z problemów, które sygnalizowali seniorzy do UOKiK. Ponadto, jak wynika ze zgłoszeń konsumentów III wieku, źródłem problemów jest to, że bardzo rzadko czytają podpisywane umowy. Potwierdzają to badania społeczne wykonane na zlecenie Urzędu. 14 listopada 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął bezpłatne szkolenia Bądź świadomym konsumentem w całej Polsce dla konsumentów w wieku 60+, na których każdy senior mógł poznać swoje prawa.

Wykłady zostały podzielone na dwie części: w pierwszej seniorzy dowiedzieli się jakie mają prawa jako konsumenci, w drugiej – praktycznej - poznali zagrożenia, na jakie mogą być narażeni ze strony nieuczciwych przedsiębiorców. Na szkoleniach miejscy rzecznicy konsumentów wyjaśniali np. w jaki sposób można zrezygnować z zakupów od domokrążcy, czy jak reklamować produkt, który się zepsuł – czyli jest wadliwy. Ponadto, psycholodzy lub policjanci wytłumaczyli m.in. jak rozróżniać dobre oferty od nieuczciwych. Jednym z rodzajów skarg, które wpływają do UOKiK od seniorów jest to, że korzystają z ofert przedsiębiorców proponujących wymianę okien rzekomo zleconą przez spółdzielnię – wymogiem jest wpłata zaliczki. Okazuje się, że razem z zaliczką przepadają także kontrahenci.

Kampania edukacyjna Bądź świadomym konsumentem potrwała od 14 listopada do 12 grudnia 2011r. Przeprowadzonych zostało 90 wykładów dotyczących prawa konsumenckiego skierowanych do 4 500 osób z 15 województw (z wyjątkiem mazowieckiego). W każdym województwie odbyło się sześć szkoleń w instytucjach takich jak: Uniwersytety Trzeciego Wieku, Dzienne Domy Pomocy Społecznej, Kluby Seniora, domy kultury, miejskie biblioteki.

Odsłona kampanii edukacyjnej z 2011 roku Bądź świadomym konsumentem była kontynuacją pilotażowego projektu UOKiK z 2008 roku, w ramach którego w spotkaniach edukacyjnych poświęconych tematyce konsumenckiej wzięło udział blisko trzy tys. osób z województwa mazowieckiego. Niewystarczająca znajomość praw nadal powoduje, że seniorzy są słabszą stroną w kontaktach z przedsiębiorcami. – Dlatego Urząd nie zapomina o starszych konsumentach. Z jednej strony budujemy odpowiednie otoczenie, które pomoże młodym ludziom rozwijać skrzydła, umożliwi rozwój przedsiębiorczości i uczciwej konkurencji, z drugiej nie zapominamy o słabszych jego uczestnikach, przede wszystkim seniorach – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK.

Zobacz też:
Pytania i odpowiedzi  na najczęsciej zadawane pytania

Poradniki dla konsumentów

Publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Udział w wykładach był bezpłatny. Uczestnicy otrzymali zestaw składający się z trzech publikacji Bądź świadomym konsumentem - broszury, ulotki informacyjnej, kalendarza na 2012 rok.

Pliki do pobrania

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie