Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

ICPEN Pyramid Promotional Schemes - pierwszy warsztat zorganizowany przez UOKiK

< poprzedni | następny > 10.11.2021

ICPEN Pyramid Promotional Schemes - pierwszy warsztat zorganizowany przez UOKiK

Pierwszy warsztat zorganizowany przez UOKiK w projekcie “Pyramid Promotional Schemes” w ramach International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN)

26 października 2021 odbył się pierwszy z czterech planowanych warsztatów online w projekcie ICPEN Pyramid Promotional Schemes (Projekty Promocyjne Typu Piramida), pt. "Themes and trends among the pyramid promotional schemes”.

Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym międzynarodowym zainteresowaniem, wzięło w nich udział ponad 100 uczestników z agencji ochrony konsumentów z całego świata.

Celem pierwszego spotkania było wprowadzenie do tematu projektów promocyjnych typu piramida. Te nieuczciwe praktyki rynkowe są zabronione na gruncie prawa unijnego oraz krajowego. Zakazuje się ich także na podstawie przepisów właściwych w różnych państwach świata, ponieważ stanowią poważne ryzyko dla konsumentów. Ci ostatni wchodzą do struktury dystrybucji (najczęściej w ramach tzw. marketingu wielopoziomowego, MLM), w której nie ma żadnych towarów lub usług o konkretnych wartościach a źródłem wypłat dla dotychczasowych członków przedsięwzięcia są przede wszystkim wpłaty nowo pozyskanych konsumentów.

Warto wspomnieć, że system promocyjny typu piramida należy odróżnić od tzw. piramidy finansowej. Ta ostatnia jest przestępstwem – oszustwem w Polsce zabronionym na podstawie art. 286 Kodeksu karnego.

Założeniem warsztatu było przedstawienie tematu w szerokim, multidyscyplinarnym kontekście. Nie tylko prawnym, ale i społecznym, ekonomicznym oraz psychologicznym. Niezależnie od ogólnego przeglądu funkcjonowania projektów promocyjnych typu piramida, celem spotkania był przegląd różnych legislacji obowiązujących w państwach świata, a dotyczących sposobów definiowania i postępowania z tymi projektami, włącznie z próbą ich rozgraniczania na te, które są legalne i te, które w każdych okolicznościach mogą być uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe.

Wykład inauguracyjny (keynote speech) wygłosił William Keep - profesor marketingu na College of New Jersey. Jego wieloletnie nauczanie i badania koncentrują się na handlu detalicznym, kanałach dystrybucji, długoterminowych relacjach biznesowych, strategiach marketingowych i etyce biznesu. Jego prace były publikowane m.in. w Journal of Marketing, Journal of Public Policy and Marketing, Journal of Business Ethics, Journal of Historical Research in Marketing, and The Chronicle of Higher Education. Od ponad dwudziestu lat profesor Keep jest uznawany za eksperta w dziedzinie nielegalnych piramid finansowych i podobnych im projektów inwestycyjnych, pomagając prokuratorom stanowym i federalnym oraz opisując te zagadnienia szeroko w swoich publikacjach.

Inicjatorem i liderem projektu w ramach ICPEN jest UOKiK. Wśród celów projektu wymienić należy m.in. identyfikacja projektów promocyjnych typu piramida w różnych jurysdykcjach  oraz wymianę najlepszych sposobów postępowania z projektami promocyjnymi typu piramida (także z uwzględnieniem różnych kontekstów prawnych). Seria 4 warsztatów online jest otwarta wyłącznie dla państw członkowskich ICPEN będzie kluczem do osiągnięcia przedstawionych celów w projekcie. Warsztaty będą dotyczyły takich obszarów jak: orzecznictwo, egzekwowanie prawa, sankcje, edukacja i informacja konsumencka. Pozwolą na interaktywną i dobrą komunikację pomiędzy uczestnikami w badaniu problemu i poszukiwaniu rozwiązań w walce z projektami promocyjnymi typu piramida.

Tagi: opinia, ICPEN

 

Warto przeczytać

Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK
Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK

Czy operatorzy komórkowi mogą przerzucać na konsumentów koszty inflacji? ...>

Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków
Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków

Bank Pocztowy, ING Bank Śląski, Nest Bank i Santander Consumer Bank to kolejne banki, którym Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów zgłaszających nieautoryzowane transakcje ...>

Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy
Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy

Płaszcze i kurtki – zobacz najnowsze wyniki kontroli Inspekcji Handlowej z serii #CyklOdzieżowy. Pobierz raport i wykaz skontrolowanych produktów. ...>

Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!
Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!

Na zgłoszenie pracy w konkursie Prezesa UOKiK masz już tylko 2 tygodnie! ...>

Kontrola składów węgla w całej Polsce
Kontrola składów węgla w całej Polsce

Inspekcja Handlowa, na zlecenie Prezesa UOKiK, intensyfikuje kontrole sprzedawców węgla w całej Polsce.   ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy
Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy

Ile wełny w wełnianej marynarce? Kontynuujemy #CyklOdzieżowy i publikujemy wyniki kontroli męskiej odzieży. Pobierz raport. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

Do góry