Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania edukacyjne - Konsumenci > Konsument

Konsument

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Edycja trzecia - 2006

    W styczniu 2006 roku, z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ruszył cykl programów telewizyjnych „Konsument”. Dzięki niemu widzowie dowiedzieli się, jak mogą skutecznie rozwiązać swoje problemy i gdzie bezpłatnie uzyskać pomoc. Program był emitowany na antenie TVP2

    Była to już trzecia edycja audycji, która uczy, jak być świadomym konsumentem. W każdym odcinku zostały przedstawione konkretne problemy, z którymi najczęściej stykają się słabsi uczestnicy rynku. Eksperci doradzali między innymi, jak podpisać umowę, jak reklamować produkty i usługi, jak radzić sobie z niechcianymi e-mailami czy ulotkami.

    Założeniem autorów cyklu oraz UOKiK – który współrealizował projekt – było to, by audycje docierały do jak najszerszego grona odbiorców. Stąd w każdym odcinku, szczególną rolę odgrywali miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, którzy bezpłatnie pomagają w dochodzeniu praw słabszym uczestnikom rynku.

    Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach został zachowany interwencyjny charakter programu. Widzowie dowiedzieli się także o obowiązujących przepisach i aktualnych decyzjach Prezesa UOKiK.

    Nowością był satyryczny rysunek Szczepana Sadurskiego oraz monolog Michała Ogórka komentujące przewodni temat odcinka. Gospodarzem programu tradycyjnie już była Dorota Wellman (obecnie m.in. dziennikarka TVN). Współtwórcami cyklu byli Maciej Chmiel oraz Jakub Bałdyga.

    „Konsument” emitowany był od stycznia do września 2006 r. Dodatkowo, w 2006 roku pojawił się cykl sześciu audycji poświęconych wpływowi konkurencji na sytuację konsumentów.

    Trzecia edycja „Konsumenta” stanowiła część kampanii informacyjno-edukacyjnej „Moje konsumenckie ABC.” Jej celem było rozbudzenie świadomości konsumenckiej wśród dzieci i młodzieży oraz poinformowanie dorosłych uczestników rynku o przysługujących im prawach. W ramach kampanii przeprowadzono ponadto cykl szkoleń, publikację materiałów informacyjnych a w miasteczkach akademickich zorganizowano happeningi tematycznie związane z ochroną praw konsumentów.

    Realizację programu "Konsument " współfinansowała Unia Europejska.

    Kolejne odcinki programu „Konsument” poświęcone zostały następującym zagadnieniom:

    1. Podstawowe prawa konsumenta
    2. Do kogo po pomoc?
    3. Każdy produkt musi być bezpieczny!
    4. Jak kupować? Jak podpisać umowę?
    5. Jak płacić rachunki?
    6. Jak robić zakupy przez telefon, Internet czy podczas wycieczki?
    7. Jak reklamować produkty i usługi?
    8. Niechciane emaile i ulotki. Jak się bronić?
    9. Czy reklama tylko obiecuje?
    10. Jak założyć konto w banku, korzystać z karty płatniczej?
    11. Jakość paliw w Polsce
    12. Czy przedsiębiorca może sprzedać mój dług?
    13. Nagrody, których nigdy nie było
    14. Jak korzystać z usług telekomunikacyjnych? Czego wymagać?
    15. Jak kupić i wyremontować mieszkanie?
    16. O co zadbać, by wypocząć bez stresu?
    17. Jak kupić i ubezpieczyć auto?
    18. Jak korzystać z telewizji kablowej?
    19. Jak dochodzić swego?
    20. Usługi lotnicze

    Aby pobrać plik video z programem "Konsument" należy prawym klawiszem myszy kliknąć w link z tematem programu i z rozwijanego menu wybrać opcję "Zapisz element docelowy jako..."

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Edycja druga - 2005

    Na co zwrócić uwagę podpisując umowę, czego wystrzegać się, a czego wymagać – tym tematom poświęcona była druga edycja programu „Konsument”, emitowana w TVP2 w 2005 roku

    Głównymi celami, jakie postawili sobie autorzy cyklu, było podniesienie świadomości polskich konsumentów co do przysługujących im praw, możliwości ich egzekwowania, a także popularyzacja właściwych wzorców konsumpcji. W przyjętej przez rząd „Strategii polityki konsumenckiej na lata 2004 – 2006” za nadrzędny cel postawiliśmy sobie stworzenie przyjaznego konsumentowi rynku. Kluczowym narzędziem do jego osiągnięcia będą przede wszystkim edukacja i informacja. Realizacja tych założeń nie jest możliwa bez współpracy z mediami – twierdzi dr Cezary Banasiński, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Program telewizyjny miał charakter interwencyjny. Dziennikarze wyjaśnili problemy – także te zgłaszane przez widzów – i pomogli w ich rozwiązaniu. Audycja była podzielona na bloki, w których konsument znalazł szczegółowe informacje o obowiązujących przepisach i możliwości dochodzenia roszczeń. W programie pojawił się również stały element „Niezbędnik konsumenta”, w którym prezentowane były wyniki testów konsumenckich oraz kontroli produktów i usług przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową.

    Założeniem jest, by audycje docierały do jak najszerszego grona odbiorców. Stąd w każdym odcinku, obok rozmów ze specjalistami i felietonów przedstawiających realne problemy i sytuacje, pojawiła się sonda uliczna oraz wyniki badań rynkowych. Znalazło się też miejsce na elementy humorystyczne: zaprezentowano fragmenty starych polskich komedii filmowych oraz skecze w wykonaniu Kabaretu Moralnego Niepokoju. W audycji telewizyjnej pojawił się nowy bohater - animowana postać, która podpowiadała konsumentom, do kogo zwracać się po pomoc.

    Drugą edycję programu prowadziła Dorota Wellman (obecnie dziennikarka m.in. TVN; z wykształcenia polonista i historyk sztuki): Przygotowując program „Konsument” sama wiele się nauczyłam. Poznałam swoje prawa, dowiedziałam się, gdzie szukać pomocy, uświadomiłam sobie, że nie jestem bezradna i mogę walczyć z nieuczciwością. To dzięki programowi uważnie czytam umowy, które podpisuję. „Konsument” to praktyczny poradnik dnia codziennego. Nie znudzi, nie znuży i pomoże uporać się z kłopotami. Pomagamy, interweniujemy. Stoimy po Państwa stronie.

    Program zrealizowała grupa doświadczonych dziennikarzy telewizyjnych. Wydawcą i jednocześnie reżyserem serii była Monika Pawluczuk, prowadząca i wydawca programów tv (m.in.„Praca dla każdego”, „Wielki mały biznes”, „Mixer”), autorka filmów dokumentalnych i audycji radiowych. Produkcją cyklu zajął się Kuba Bałdyga - producent programów tv i filmów dokumentalnych (m.in. „W akcji”, „Zwariowana kamera”).

    Współautorem scenariusza był Maciej Chmiel, producent m.in. prowadzonego w TVP2 przez Wojciecha Jagielskiego „Wywiadu z wampirem”, „Ulubionych kawałków” Marka Niedźwiedzkiego oraz „Mieszanych uczuć” Małgorzaty Domagalik.

    Pierwszy odcinek poświęcony został problemom dotyczącym kredytu konsumenckiego i pożyczek. Widzowie dowiedzieli się m.in. ile rzeczywiście kosztuje kredyt „zero procent”, na co zwracać szczególną uwagę przy podpisywaniu umowy i jakie są warunki odstąpienia od takiego kontraktu. Porównano również różne formy zaciągania długu: kredyt konsumencki oraz korzystanie z karty kredytowej.

    W kolejnych audycjach doradzano jak dobrze wybrać szkołę językową, czym kierować się idąc na studia do niepaństwowej szkoły oraz co robić, aby nie trzeba było reklamować usług związanych z remontem mieszkania.

    Tematy odcinków drugiej edycji programu "Konsument":
     

    1. Bierzemy kredyt konsumencki/pożyczkę (323,7 MB)

    2. Uczymy się języka obcego (302,5 MB)

    3. Idziemy na studia wyższe do prywatnej szkoły/Jakość usług (306,9 MB)

    4. Remontujemy mieszkanie/Zrób to sam/Usługi (320,2 MB)

    5. Zakładamy konto internetowe/Płatności internetowe (342,8 MB)

    6. Zakładamy konto w banku/Robimy zakupy przy użyciu karty płatniczej (324 MB)

    7. Kupujemy samochód/Jakość paliw (308,8 MB)

    8. Ochrona najmłodszych konsumentów (343,4 MB)

    9. Europejskie Centrum Konsumenckie  (355,8 MB)

    10. Kupujemy mieszkanie/Korzystamy z usług pośrednika/Ubezpieczamy mieszkanie (374,5 MB)

    11. Sprzęt komputerowy, legalne i nielegalne oprogramowanie/Kupujemy usługę dostępu do Internetu (226,8 MB)

    12. Certyfikaty - wiarygodne, czy nie? Znak CE (327,5 MB)

    13. Promocje i wyprzedaże (340,2 MB)

    14. Ubezpieczamy samochód (344,4 MB)

    15. Turystyka (244,3 MB)

    16. Ochrona prawna interesów konsumentów w Polsce (390,9 MB)

     

    Aby pobrać plik video z programem "Konsument" należy prawym klawiszem myszy kliknąć w link z tematem programu i z rozwijanego menu wybrać opcję "Zapisz element docelowy jako..."

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Edycja pierwsza - 2004

    Masz problem z reklamacją? Otrzymujesz niezliczoną ilość niezamówionych ofert? Nie pamiętasz, jakie prawa ci przysługują ani do kogo zwrócić się o pomoc? Na te i inne pytania odpowiada program konsumencki, który z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów emitowany był w TVP2 w 2004 roku

    Z programu o lekkiej formule i przystępnej formie konsumenci dowiedzieli się, jak radzić sobie z konkretnymi problemami w sklepach, bankach czy zakładach usługowych. W audycji znalazło się miejsce na poradnictwo, interwencje oraz edukację. W tych przypadkach szczególną rolę odgrywali rzecznicy konsumentów, przedstawiciele UOKiK oraz pozarządowych organizacji konsumenckich. Ponadto rolą Urzędu jest przedstawianie kierunków zmian prawa konsumenckiego i regulacji dotyczących konkurencji w Polsce, a także wyjaśnianie zagadnień związanych z integracją europejską.

    Tematyka programu koncentrowała się wokół zagadnień związanych z ochroną ekonomicznych interesów konsumentów korzystających m.in. z usług finansowych, telekomunikacyjnych, wysyłkowych, turystycznych, handlu elektronicznego, ale także z bezpieczeństwem zdrowotnym najsłabszych uczestników rynku.

    Pierwsze odcinki poświęcone zostały szeroko rozumianej reklamie, ochronie najmłodszych konsumentów, ubezpieczeniom komunikacyjnym, nieruchomościom oraz jakości towarów i usług. Założeniem było, aby audycje docierały do jak najszerszego grona odbiorców. Stąd w każdym odcinku, obok rozmów ze specjalistami i felietonów przedstawiających realne problemy i sytuacje, pojawiała się sonda uliczna oraz wyniki badań rynkowych. Znalazło się również miejsce na elementy humorystyczne: zaprezentowane zostały fragmenty starych polskich komedii filmowych oraz skecze w wykonaniu Kabaretu Moralnego Niepokoju.

    Program prowadziła Dorota Wellman (obecnie dziennikarka m.in. TVN; z wykształcenia polonista i historyk sztuki). Współautorem scenariusza programu był Maciej Chmiel, producent m.in. emitowanego w TVP 2 Wywiadu z wampirem Wojciecha Jagielskiego, Ulubionych kawałków Marka Niedźwieckiego czy Mieszanych Uczuć Małgorzaty Domagalik, a także filmów dokumentalnych, jak np. Rodowody niepokornych. Reżyserem-wydawcą cyklu był Tomasz Prange-Barczyński – dziennikarz i realizator.

    Tematy odcinków pierwszej edycji  programu „Konsument”:

    1. Ochrona praw najmłodszych (233,6 MB)

    2. Kupujemy mieszkanie (252,9 MB)

    3. Zakupy poza sklepem (232,2 MB)

    4. Reklama wprowadzająca w błąd (252,8 MB)

    5. Gdzie lubimy kupować? (251,3 MB)

    6. Ubezpieczenia (249,3 MB)

    7. Testy jakości (251,8 MB)

    8. Cena, a jakość usług i produktów (250,1 MB)

    9. Gwarancje (249,9 MB)

    10. Robimy zakupy (248,2 MB)

    11. Usługi (251,5 MB)

    12. Telekomunikacja i telefonia komórkowa (237,2 MB)

    13. Kultura mediacji, system dobrych praktyk, sądy polubowne (243,4 MB)

    14. Zadłużenia, windykacje (238,1 MB)

    15. Żywność i gastronomia (237,6 MB)

    16. Wyjeżdżamy na wakacje (241,2 MB)

     

    Aby pobrać plik video z programem "Konsument " należy prawym klawiszem myszy kliknąć w link z tematem programu i z rozwijanego menu wybrać opcję "Zapisz element docelowy jako..."

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE