Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania edukacyjne - Konsumenci > Konsument w świecie konkurencji

Konsument w świecie konkurencji

Co liberalizacja telekomunikacji czy energetyki oznacza dla konsumentów? Czy gmina może faworyzować własne spółki komunalne kosztem prywatnych przedsiębiorców? Czy fuzje wielkich koncernów są groźne dla gospodarki? Na te i inne pytania odpowiedź poznali widzowie współrealizowanego w 2006 roku przez UOKiK cyklu „Konsument w świecie konkurencji”

Konkurencja jest jednym z najważniejszych narzędzi ochrony konsumentów. Kiedy jest osłabiona, przedsiębiorcy mogą utrzymywać wyższe ceny i niższy poziom innowacyjności oraz oferować towary gorszej jakości, gdyż nie są naciskani przez inne podmioty działające na danym rynku. Tracą na tym zarówno konsumenci, jak i cała gospodarka.

O tym, jak duży wpływ na poprawę jakości towarów i usług, poszerzanie oferty handlowej i obniżanie cen ma nieskrępowana rywalizacja rynkowa, mogli przekonać się widzowie Programu II Telewizji Polskiej w trakcie emisji „Konsumenta w świecie konkurencji”. Sześcioodcinkowy cykl edukacyjny – realizowany wspólnie z trzecią edycją „Konsumenta” – był emitowany w TVP2 od marca do kwietnia 2006 roku. Gospodarzem programu była prowadząca również program „Konsument” Dorota Wellman.

Poszczególne odcinki „Konsumenta w świecie konkurencji” były poświęcone takim zagadnieniom jak lokalne monopole komunalne, niedozwolone porozumienia przedsiębiorców czy nadużywanie pozycji dominującej. Z odcinka traktującego o liberalizacji sektorów zmonopolizowanych widzowie dowiedzieli się, że od lipca 2007 roku będą mogli wybrać swoich dostawców prądu i gazu. Autorzy cyklu oraz eksperci UOKiK – który współrealizował projekt – próbowali przekonać oglądających, że zaniżanie cen przez przedsiębiorców sprzedających poniżej kosztów przynosi korzyść konsumentom tylko pozornie, a fuzje i przejęcia międzynarodowych koncernów mają wpływ na sytuację rynkową każdego z nas.

Jeden z odcinków cyklu poświęcony był nowatorskiemu łączeniu przez UOKiK polityki ochrony konsumentów w jednej instytucji wraz z polityką antymonopolową. Rozwiązanie to – liczące w Polsce już dziesięć lat – wzbudza duże zainteresowanie na forum europejskim i międzynarodowym. Podlega analizom jako wskazujące kierunek pożądanej ewolucji w państwach, gdzie próba odnajdywania synergii między polityką antymonopolową a polityką konsumencką nie została jeszcze podjęta.

„Konsument w świecie konkurencji” stanowił część kampanii informacyjno-edukacyjnej „Moje konsumenckie ABC” współfinansowanej przez Unię Europejską.

Kolejne odcinki programu „Konsument w świecie konkurencji” poświęcone były następującym tematom: 

  1. Konsument na rynku lokalnych usług komunalnych
  2. Jakie znaczenie dla konsumentów ma ochrona konkurencji
  3. Liberalizacja sektorów dotychczas zmonopolizowanych – na przykładzie energetyki i telekomunikacji
  4. Negatywne dla konsumentów skutki niedozwolonych porozumień zawieranych przez przedsiębiorców
  5. Pośrednie bądź bezpośrednie narzucanie nieuczciwych cen – nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich
  6. Wpływ fuzji i przejęć na pozycję konsumenta na rynku
       

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE