Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > Poziom globalny > Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów

logo ICPEN

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ang. International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją zrzeszającą organy ochrony konsumentów z ponad 60 państw świata. Pracami sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie roczną, rotacyjną prezydencję. W latach 2006-2007 funkcję tę pełniła Polska. Priorytetem polskiego przewodnictwa była ochrona interesów ekonomicznych konsumentów w kontekście rozwoju nowych technologii (spam, różne formy sprzedaży na odległość czy oszustwa internetowe).

 

Celem sieci jest:

  • koordynacja i współpraca w zakresie egzekwowania przepisów konsumenckich,
  • wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także nowych tendencji i zagrożeń związanych z ochroną konsumentów,
  • wymiana informacji na temat najlepszych praktyk dotyczących najważniejszych przepisów konsumenckich oraz uprawnień w zakresie egzekwowania prawa i podejść regulacyjnych do ochrony konsumentów.

 

UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach ICPEN:

  • Spotkaniach Wysokiego Szczebla (High Level Meetings) – organizowanych raz do roku przez kraj sprawujący prezydencję, mających na celu omówienie głównych kierunków działań w ramach ICPEN;
  • Grupie Doradczej (Advisory Group) prezydencji ICPEN;
  • konferencjach plenarnych – organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym przewodnictwo;
  • Warsztatach Najlepszych Praktyk (Best Practices Workshop) – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów;
  • eConsumer.gov – projekt, w ramach którego można zgłaszać międzynarodowe skargi konsumenckie;
  • Corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep), w ramach którego przeglądany jest Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www;
  • Grupach roboczych oraz cyklicznych seminariach poświęconych aktualnym zagadnieniom z obszaru ochrony konsumentów;

 

Najważniejsze linki:

Do góry