Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > Poziom globalny > Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów
Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów
Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ang. International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją zrzeszającą organy ochrony konsumentów z ponad 60 państw świata. Pracami sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie roczną, rotacyjną prezydencję. W latach 2006-2007 funkcję tę pełniła Polska. Priorytetem polskiego przewodnictwa była ochrona interesów ekonomicznych konsumentów w kontekście rozwoju nowych technologii (spam, różne formy sprzedaży na odległość czy oszustwa internetowe).
Celem sieci jest:
- koordynacja i współpraca w zakresie egzekwowania przepisów konsumenckich,
- wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także nowych tendencji i zagrożeń związanych z ochroną konsumentów,
- wymiana informacji na temat najlepszych praktyk dotyczących najważniejszych przepisów konsumenckich oraz uprawnień w zakresie egzekwowania prawa i podejść regulacyjnych do ochrony konsumentów.
UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach ICPEN:
- Spotkaniach Wysokiego Szczebla (High Level Meetings) – organizowanych raz do roku przez kraj sprawujący prezydencję, mających na celu omówienie głównych kierunków działań w ramach ICPEN;
- Grupie Doradczej (Advisory Group) prezydencji ICPEN;
- konferencjach plenarnych – organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym przewodnictwo;
- Warsztatach Najlepszych Praktyk (Best Practices Workshop) – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów;
- eConsumer.gov – projekt, w ramach którego można zgłaszać międzynarodowe skargi konsumenckie;
- Corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep), w ramach którego przeglądany jest Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www;
- Grupach roboczych oraz cyklicznych seminariach poświęconych aktualnym zagadnieniom z obszaru ochrony konsumentów;
Najważniejsze linki:
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie