Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > Poziom globalny > Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów

logo ICPEN

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ang. International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją zrzeszającą organy ochrony konsumentów z ponad 70 państw świata. Pracami sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie roczną, rotacyjną prezydencję.

Od 1 lipca 2023 roku Polska obejmuje Prezydencję w ICPEN po raz drugi (wcześniej sprawowała ją w latach 2006-2007). Hasłem polskiej Prezydencji jest „Empowering responsible consumer choices”, a naszym priorytetem jest rozwój i kontynuacja projektów promujących wzmocnienie pozycji konsumentów, co pozwoli organom egzekwującym prawo konsumenckie, na dalszą wymianę praktyk w tym zakresie. Będziemy realizować nasze priorytety zarówno poprzez wdrażanie jak i kontynuowanie inicjatyw w takich obszarach jak: marketing internetowy, ciemne wzorce handlowe, ochrona konsumentów online-finanse przyszłości, wprowadzające w błąd oświadczenia środowiskowe.

logo ICPEN

Dla polskiej Prezydencji równie ważne będzie poszukiwanie synergii między różnymi sieciami i platformami ochrony konsumentów (UE, OECD, UNCTAD GPEN), tak aby wzmocnić współpracę i nie powielać działań, ale się uzupełniać.

Ponadto podczas Prezydencji Polski zostanie dokonany przegląd i aktualizacja Planu Strategicznego ICPEN na lata 2024-2027.

 

Celem sieci ICPEN jest:

  • koordynacja i współpraca w zakresie egzekwowania przepisów konsumenckich;
  • wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także nowych tendencji i zagrożeń związanych z ochroną konsumentów;
  • wymiana informacji na temat najlepszych praktyk dotyczących najważniejszych przepisów konsumenckich oraz uprawnień w zakresie egzekwowania prawa i podejść regulacyjnych do ochrony konsumentów.

 

UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach sieci:

  • Spotkaniach Wysokiego Szczebla (ang. High Level Meetings) – organizowanych raz do roku przez kraj sprawujący prezydencję, mających na celu omówienie głównych kierunków działań w ramach ICPEN;
  • Grupie Doradczej (ang. Advisory Group) prezydencji ICPEN;
  • konferencjach plenarnych – organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym przewodnictwo;
  • Warsztatach Najlepszych Praktyk (ang. Best Practices Workshop) – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów;
  • eConsumer.gov – projekt, w ramach którego można zgłaszać międzynarodowe skargi konsumenckie;
  • Corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (ang. Internet Sweep), w ramach którego przeglądany jest Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www;
  • Grupach roboczych oraz cyklicznych seminariach poświęconych aktualnym zagadnieniom z obszaru ochrony konsumentów.

Do góry