Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > Poziom globalny > Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów
Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów
Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ang. International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją zrzeszającą organy ochrony konsumentów z ponad 70 państw świata. Pracami sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie roczną, rotacyjną prezydencję.
Od 1 lipca 2023 roku Polska obejmuje Prezydencję w ICPEN po raz drugi (wcześniej sprawowała ją w latach 2006-2007). Hasłem polskiej Prezydencji jest „Empowering responsible consumer choices”, a naszym priorytetem jest rozwój i kontynuacja projektów promujących wzmocnienie pozycji konsumentów, co pozwoli organom egzekwującym prawo konsumenckie, na dalszą wymianę praktyk w tym zakresie. Będziemy realizować nasze priorytety zarówno poprzez wdrażanie jak i kontynuowanie inicjatyw w takich obszarach jak: marketing internetowy, ciemne wzorce handlowe, ochrona konsumentów online-finanse przyszłości, wprowadzające w błąd oświadczenia środowiskowe.
Dla polskiej Prezydencji równie ważne będzie poszukiwanie synergii między różnymi sieciami i platformami ochrony konsumentów (UE, OECD, UNCTAD GPEN), tak aby wzmocnić współpracę i nie powielać działań, ale się uzupełniać.
Ponadto podczas Prezydencji Polski zostanie dokonany przegląd i aktualizacja Planu Strategicznego ICPEN na lata 2024-2027.
Celem sieci ICPEN jest:
- koordynacja i współpraca w zakresie egzekwowania przepisów konsumenckich;
- wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także nowych tendencji i zagrożeń związanych z ochroną konsumentów;
- wymiana informacji na temat najlepszych praktyk dotyczących najważniejszych przepisów konsumenckich oraz uprawnień w zakresie egzekwowania prawa i podejść regulacyjnych do ochrony konsumentów.
UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach sieci:
- Spotkaniach Wysokiego Szczebla (ang. High Level Meetings) – organizowanych raz do roku przez kraj sprawujący prezydencję, mających na celu omówienie głównych kierunków działań w ramach ICPEN;
- Grupie Doradczej (ang. Advisory Group) prezydencji ICPEN;
- konferencjach plenarnych – organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym przewodnictwo;
- Warsztatach Najlepszych Praktyk (ang. Best Practices Workshop) – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów;
- eConsumer.gov – projekt, w ramach którego można zgłaszać międzynarodowe skargi konsumenckie;
- Corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (ang. Internet Sweep), w ramach którego przeglądany jest Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www;
- Grupach roboczych oraz cyklicznych seminariach poświęconych aktualnym zagadnieniom z obszaru ochrony konsumentów.
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie