Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Trek, a bike manufacturer, changes commercial practices to the benefit of consumers and the market

< poprzedni | następny > 10.11.2021

Trek, a bike manufacturer, changes commercial practices to the benefit of consumers and the market
  • Following concerns raised by the President of UOKiK, Trek, a British bicycle manufacturer, changed the terms of the existing contracts with its contractors.
  • Under the new rules, it will not restrict the area and distribution channels.
  • During the investigation, the manufacturer abandoned the illicit activities and, as a result, it will avoid a maximum penalty of 10 percent of turnover.

The President of UOKiK monitors various markets for antitrust violations. The "open-source intelligence", that has been used by the Authority to gather information on the sporting goods market for several years, indicated that the British Trek Bicycle Corporation Limited may have been restricting its distributors from selling over the Internet and outside the country. The bikes of that manufacturer are well known in the international market which includes brands such as Elektra, Trek and Bontrager accessories. In Poland, they are sold by approximately 80 distributors who, prior to the intervention of the President of UOKiK, were only allowed to hand over the bicycles to customers at a stationary point of sale, even if the purchase was made online. The above regulations de facto resulted in a division of the market between the distributors by limiting the area of the dealerships' operation to their immediate vicinity, since consumers were not willing to travel long distances to collect their bicycles directly. Additionally, distributors were only allowed to sell bikes domestically and were not allowed to sell goods via online platforms such as Allegro.

"According to antitrust law, any conduct that restricts the territory and channel of sale of goods may be considered an agreement that limits competition. Market sharing falls within one of the categories of practices punishable by a sanction of up to 10 per cent of the turnover of the company. In exceptional cases, we may choose to waive the penalty. This is exactly what happened in the case of Trek, the British bicycle manufacturer, whose constructive attitude made it possible to quickly revert to the state of competition and conclude the proceedings, to the benefit of consumers and the market, " explains Tomasz Chróstny, the President of UOKiK

After the intervention of the President of the Office, the company amended the agreements, eliminating the provisions that were inconsistent with antitrust law. The European Union is striving to develop a single market by removing various types of barriers, for example when it comes to cross-border and online sales. The lack of barriers to online commerce allows consumers to explore a wide selection of goods and choose the ones best suited to themselves. This is why the President of UOKiK is paying close attention to many markets, especially the sporting goods market. Several activities are currently underway, including administrative proceedings against the Merida company.

If you are aware of any illegal arrangements at your former or current company, please notify UOKiK. The Office also runs a programme aimed at acquiring information from anonymous whistleblowers. Please visithttps://konkurencja.uokik.gov.pl/sygnalista/ and fill in a simple form. The system used by the Office ensures that your identity is not revealed.

Additional information for the media:

UOKiK Press Office
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, Poland
Phone +48 695 902 088, +48 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry