Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie
Artur Karwot prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Karwot Artur GELDOR w Rybniku
Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.
Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?
W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
< poprzedni | następny > 16.01.2019
Numer: 11 (RKT.610.6.2017.BP)
Data wydania postanowienia: 19.12.2018 r.
Nazwa przedsiębiorcy: Artur Karwot prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Karwot Artur GELDOR w Rybniku, NIP: 6422479442
Zażalenie: tak
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: postępowanie w toku
Treść ostrzeżenia:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie, że przedsiębiorca Artur Karwot prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Karwot Artur GELDOR w Rybniku (NIP: 6422479442) dopuszcza się praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.
Z posiadanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacji wynika, że przedsiębiorca prowadzi lub prowadził m.in. następujące serwisy internetowe, odnoszące się do możliwości uzyskania pożyczki, o następujących domenach[1]:
1. 3000-od-reki.pl, 2. alfapro.pl, 3. alisto-pozyczki.pl, 4. as-chwilowka.pl, 5. besavia.pl, 6. bezbiku.pro, 7. cedino.pl, 8. eskolon.pl, 9. euresco.pl, 10. eurcontex.eu, 11. fevitum.pl, 12. fresh-finance.pl, 13. gotowkanadowod.pl, 14. gotowkanadzis.pl, 15. green-kredyt.pl, 16. grumman.pl, 17. kirchbaum.pl, 18. korphan.pl, 19. kredyt-na-pesel.pl, 20. lopon.pl, 21. onerque-kredyt.pl, 22. oplacalna-gotowka.pl, 23. pomocnapozyczka.pro, 24. pozyczka-tanio-szybko.pl, 25. pozyczka.click, 26. pozyczkahit.pl, 27. pozyczkanatelefon24.pl, 28. punkt-pozyczka.pl, 29. rozsadnapozyczka.pl, 30. rzetelna-pozyczka.pl, 31. stopkomornikowi.pl, 32. super-tania-chwilowka.pl, 33. superportfel.eu, 34. szczesliwagotowka.pl, 35. szybka-wyplata.pl, 36. szybkapozyczkabezbik.eu, 37. tysiaczek.pl, 38. vipon.pl, 39. viskon.pl, 40. w15min.com, |
41. wraplo.pl, 42. wybierzpieniadze.pl, 43. zebrapozyczki.pl, 44. 12kredyt.pl, 45. w1godz.pl, 46. bank-not.pl, 47. credit-in.pl, 48. credit-union.pl, 49. delan.pl, 50. dinarion.pl, 51. do50000.pl, 52. dyv.pl, 53. e-thyssen.pl, 54. gdb-finance.pl, 55. geldorbank.pl 56. gotowka.in, 57. gotowka.online, 58. indygo.top, 59. kasaani.pl, 60. korzystapozyczka.pl, 61. kredyt.li, 62. kredytomat.pro, 63. mamkase.pl, 64. mega-chwilowka.pl, 65. nectus.pl, 66. pieniadzedlapotrzebujacych.pl, 67. pomoc-finansowa.info, 68. postania.pl, 69. pożyczaj.online.pl, 70. pozyczajbezstresu.pl, 71. pozyczka-sms.pl, 72. pozyczkabezbik-u.pl, 73. pozyczki-bez-bik.top, 74. pozyczkiprywatne.com, 75. sa-exclusive.pl, 76. splac-zaleglosci.pl, 77. t-kredyt.com, 78. tgw-gotowka.pl, 79. uwaga-pozyczka.pl, 80. windwood.pl, 81. wyplac-dzisiaj.pl. |
Ww. serwisy internetowe, poprzez swoją konstrukcję, układ oraz przekaz marketingowy mogą wskazywać, iż działalność przedsiębiorcy polega na udzielaniu pozabankowych pożyczek konsumenckich. Ich wygląd – w tym tzw. „suwaki” pozwalające na wybranie parametrów pożyczki oraz zamieszczone w serwisach informacje i hasła reklamowe są bliźniaczo podobne do serwisów internetowych instytucji pożyczkowych udzielających kredytów konsumenckich z wykorzystaniem kanału internetowego. Przedsiębiorca stosuje powszechnie znane standardy rynkowe, wskazujące odbiorcy, iż korzysta on z witryny instytucji pożyczkowej.
Przedsiębiorca nie jest jednak kredytodawcą – instytucją pożyczkową – w rozumieniu przepisów ustawy o kredycie konsumenckim i nie udziela kredytów konsumenckich. Z ustaleń dokonanych przez Prezesa Urzędu wynika, że działalność przedsiębiorcy związana z ww. serwisami internetowymi opiera się na pozyskiwaniu danych osobowych potencjalnych pożyczkobiorców oraz pobieraniu bezzwrotnych opłat związanych z procedurą wnioskowania o pożyczkę.
W celu otrzymania pożyczki, konsumenci wysyłają wiadomości tekstowe o podwyższonej opłacie – SMS-y Premium Rate. W zależności od serwisu internetowego, opłata za jednorazowy kod potrzebny do przesłania wniosku o udzielenie pożyczki może wynieść nawet 30,75 zł – tyle samo co opłata za jednorazowy kod niezbędny do sprawdzenia statusu wniosku kredytowego. Równocześnie, konsument nie jest informowany o jaką pożyczkę wnioskuje i na jakich warunkach mógłby ją otrzymać.
W ocenie Prezesa Urzędu, przedsiębiorca może wprowadzać w błąd osoby chcące zawrzeć umowę pożyczki poprzez wywoływanie u nich mylnego wrażenia, że faktycznie udziela pożyczek, podczas gdy w rzeczywistości żadne pożyczki nie są przez niego udzielane. Omawiane działanie przedsiębiorcy naraża konsumentów na znaczne straty finansowe.
[1] Istnieje uzasadnione ryzyko, iż przedsiębiorca może uruchamiać kolejne serwisy internetowe dotyczące pożyczek
Pliki do pobrania
- Postanowienie, sygn. RKT.610.6.2017.BP (354,38 KB, pdf, 2019.01.16)
Warto przeczytać
Prezes UOKiK stawia pierwsze zarzuty trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie ...>
Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie ...>
Marzysz o wyprawie na Karaiby i skusił cię program Członkostwa w Rejsach INCRUISES? Uważaj, firma InCruises International prawdopodobnie zarządza zebranymi od konsumentów pieniędzmi w zakazanym systemie konsorcyjnym. ...>
Z konta bez twojej zgody zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji? ...>
Przed wakacjami sprawdziliśmy 55 lokali gastronomicznych m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i we Wrocławiu. Ponad 60 proc. z nich nie przestrzega przepisów. ...>
Miała być akcja promocyjna „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. zł. Były pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach. ...>
Wchodzi w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie