Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie
International Markets Live, INC. z siedzibą w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone Ameryki)
Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.
Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?
W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
< poprzedni | następny > 17.08.2022
Numer: 18 (RGD - 147/2022, sygn. RGD.610.5.2022/PC)
Data wydania postanowienia: 29 lipca 2022 r.
Nazwa przedsiębiorcy: INTERNATIONAL MARKETS LIVE, INC.; 108 Village Square, #146, Somers NY 10589, USA
Treść ostrzeżenia:
„Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że przedsiębiorca International Markets Live, INC. z siedzibą w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone Ameryki) – dalej również: „Przedsiębiorca” lub „Spółka lub „IML”, dopuszcza się praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki finansowe dla szerokiego kręgu konsumentów.
Z informacji zgromadzonych przez Prezesa UOKiK w toku postępowania RGD.610.5.2022/PC wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie, że wskazany Przedsiębiorca stosuje praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na stosowaniu nieuczciwej praktyki rynkowej, o której mowa w art. 7 pkt 14 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) poprzez założenie, prowadzenie oraz propagowanie na platformie https://im.academy/ programu partnerskiego umożliwiającego budowanie struktury dystrybucyjnej w zamian za możliwość uzyskania korzyści materialnych w postaci prowizji na warunkach określonych w Umowie Niezależnego Przedsiębiorcy IM (ang. IM Independent Business Owner Agreement), które to korzyści są uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia nowych członków (konsumentów) do systemu – co może stanowić system promocyjny typu piramida oraz godzić w zbiorowe interesy konsumentów.
Spółka oferuje produkty edukacyjne tzw. „akademie”, których cena w pierwszym miesiącu korzystania wynosi 234,95 USD, zaś w następnych miesiącach 174,95 USD. Użytkownik platformy https://im.academy może wykupić miesięczny dostęp do więcej niż jednej „akademii”. W zamian za tę opłatę użytkownik platformy https://im.academy otrzymuje miesięczny dostęp do materiałów edukacyjnych związanych z rynkiem finansowym lub e-commerce. Osoba, która zawarła Umowę Niezależnego Przedsiębiorcy (tzw. IBO), może czerpać korzyści materialne, których wysokość wyliczana jest na podstawie wygenerowanej sprzedaży produktów edukacyjnych oraz w zależności od rangi IBO, którą osiągnie, a od rangi typu „chairman” również od sprzedaży produktów wygenerowanych przez Niezależnego Przedsiębiorcę w jego strukturze funkcjonującej w projekcie.
W ocenie Prezesa Urzędu Spółka oraz osoby ją promujące nastawione są przede wszystkim na działalność marketingową i pozyskiwanie nowych członków, zaś działalność edukacyjna jest wyłącznie działalnością „uboczną”, która ma na celu stworzenie pozoru legalności projektu i swoistego zamaskowania faktycznego celu prowadzonej działalności.
Działanie to może zagrażać interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów, którzy zachęceni obietnicą korzyści nie tylko przystąpią do systemu i przeznaczą swoje środki finansowe na zakup comiesięcznego dostępu do tzw. „akademii” oferowanych przez Przedsiębiorcę, ale także zaoferują innym konsumentom nabycie tzw. „akademii” i przystąpienie do systemu w celu osiągniecia korzyści materialnych związanych
z budowaniem struktury dystrybucyjnej”.
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: postępowanie w toku.
Pliki do pobrania
- Postanowienie nr RGD.610.5.2022/PC (411,15 KB, pdf, 2022.08.17)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie