Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Instytucje Konsumenckie > Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

Pozasądowe rozwiązywanie sporów to polubowne postępowania wykorzystywane w sporach między konsumentami a przedsiębiorcami. Sprawy prowadzone są bez udziału sądu powszechnego. W znalezieniu porozumienia pomagają niezależni i bezstronni eksperci, np. mediatorzy.

Postępowania polubowne są skuteczne, szybkie i często bezpłatne. Wiąże się z nimi mało formalności.

W rozwiązywaniu sporów konsumenckich pomaga wiele instytucji. Mogą one działać dopiero po spełnieniu określonych wymogów i wpisaniu do specjalnego rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Więcej informacji znajduje się w poniższych pytaniach i odpowiedziach.

Zagadnienia ogólne
Poruszane kwestie: spór konsumencki, pozasądowe metody rozwiązywania sporów, formy dochodzenia roszczeń, system w Polsce, limity kwotowe

Podmioty uprawnione
Poruszane kwestie: podmioty, branże wyłączone z systemu, spory transgraniczne

Obowiązki informacyjne przedsiębiorców
Poruszane kwestie: obowiązki przedsiębiorcy a rodzaj prowadzonej działalności

Koszt, czas, forma postępowania pozasądowego
Poruszane kwestie: koszty przedsiębiorcy, czas trwania postępowania, fizyczna obecność stron, wymagane dokumenty, przebieg postępowania

Dobrowolność pozasądowego postępowania a postępowanie przed sądem powszechnym
Poruszane kwestie: możliwość wycofania z postępowania, skutki dla przedsiębiorcy, moc prawna postanowienia sądu polubownego

Internetowe rozstrzyganie sporów. Platforma ODR
Poruszane kwestie: platforma ODR, obowiązki informacyjne przedsiębiorców, czas rozpatrywania skargi, znajomość języków obcych, problemy techniczne

Tworzenie podmiotów uprawnionych
Poruszane kwestie: tworzenie podmiotów uprawnionych, obowiązki i wymogi, rejestr podmiotów uprawnionych

 

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE