Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Dla konsumentów > Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich

Więcej na:
polubowne.uokik.gov.pl

Jeżeli przedsiębiorca nie uznał reklamacji towaru lub usługi, konsument może skorzystać z polubownego rozwiązania sporu. Jest to szybkie, skuteczne i tanie - często bezpłatne - postępowanie, w którym zarówno przedsiębiorca, jak i konsument biorą udział wyłącznie z własnej woli. Spór pomagają rozwiązać niezależni i bezstronni eksperci. Postępowanie to określa się także jako pozasądowe (bez udziału sądu powszechnego).

 

Metody

  • mediacja - umożliwia zbliżenie stanowisk stron
  • koncyliacja - stronom proponowany jest konkretny sposób rozwiązania sporu
  • sąd polubowny (np. arbitraż) - rozstrzyga spór i narzuca stronom jego rozwiązanie

 

Pomocne instytucje

Jest wiele instytucji pomagających w rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Specjalizują się w sprawach typowych dla danej branży, np. finansowej, telekomunikacyjnej czy energetycznej. Ich działanie uzupełnia Inspekcja Handlowa. Zajmuje się ona sprawami związanymi ze sprzedażą towarów i świadczeniem usług, dla których nie powstały wyspecjalizowane instytucje polubownego rozwiązywania sporów. UOKiK prowadzi rejestr tych instytucji i monitoruje ich działanie.

 

Jak skorzystać

Aby rozpocząć postępowanie polubowne, należy złożyć wniosek do instytucji zajmującej się pozasądowym rozwiązywaniem sporu w danej branży. Podmioty te funkcjonują według określonych zasad, z którymi można zapoznać się na ich stronach internetowych.

 

Terminy

Regulamin danej instytucji określa termin na rozpoczęcie procedury. Nie może on być jednak krótszy niż rok od dnia, w którym strona występująca z takim wnioskiem podjęła próbę kontaktu z drugą stroną w celu bezpośredniego rozwiązania sporu. Postępowanie polubowne powinno zakończyć się w ciągu 90 dni kalendarzowych od dnia doręczenia kompletnego wniosku do podmiotu uprawnionego. Jeżeli spór jest szczególnie skomplikowany, czas ten może być wydłużony.

Strony mogą skierować sprawę do sądu powszechnego, jeżeli nie są zadowolone z wyniku tego postępowania.

 

Więcej informacji

polubowne.uokik.gov.pl

Your Europe

Do góry