Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Instytucje Konsumenckie > Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich > Podmioty uprawnione
Podmioty uprawnione
-
Co to jest podmiot uprawniony do pozasądowego rozwiązywania sporów?
Jest to podmiot (instytucja) utworzony na stałe, który oferuje niezależne, bezstronne i przejrzyste prowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Zajmuje się sporami krajowymi i transgranicznymi, w tym sporami rozwiązywanymi przez platformę ODR.
Na tego rodzaju instytucji spoczywają liczne obowiązki i wymagania. Wywiązywanie się z nich jest monitorowane przez Prezesa UOKiK. Działalność podmiotów uprawnionych jest możliwa po wpisaniu do specjalnego rejestru oraz opiera się na regulaminie danego podmiotu.
Pojęcie to nie obejmuje wewnętrznych działów reklamacji firmy, czyli podmiotów o charakterze wewnętrznym, w których osoby odpowiedzialne za rozstrzyganie sporów zatrudnione są wyłącznie przez przedsiębiorcę.
Art. 7, art.8-15, art. 17-19, Rozdział 3 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Kto może złożyć wniosek do podmiotu uprawnionego o pozasądowe rozwiązanie sporu?
Każdy konsument może złożyć taki wniosek. Podmioty mają prawo jednak, na mocy wewnętrznych regulaminów, umożliwić to również przedsiębiorcom.
-
Czy są branże wyłączone z systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich?
Tak, z systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wyłączone są:
- spory dotyczące usług niemających charakteru gospodarczego, świadczone w interesie ogólnym (np. usługi z zakresu transportu publicznego, gospodarki odpadami, dostarczania wody);
- spory wynikające z umów o usługi zdrowotne świadczone przez pracowników służby zdrowia na rzecz pacjentów w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej (por. art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta);
- spory wynikające z umów o usługi edukacyjne lub kształcenia ustawicznego świadczone przez publiczne szkoły lub placówki oraz publiczne szkoły wyższe.
-
Czy podmiot uprawniony może odmówić zajęcia się sporem? W jakich przypadkach?
Podmiot uprawniony zawsze odmawia rozpatrzenia sporu, jeżeli wykracza on poza kategorie sporów objęte jego właściwością.
Dodatkowo podmiot uprawiony może odmówić rozpatrzenia sporu, gdy:
1) konsument nie podjął wcześniejszej próby bezpośredniego rozwiązania sporu z przedsiębiorcą;
2) spór jest błahy lub skarga służy spowodowaniu uciążliwości dla drugiej strony;
3) sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez podmiot uprawniony, inny właściwy podmiot albo sąd;
4) wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od ustalonych w regulaminie progów finansowych;
5) konsument nie dotrzymał ustalonego w regulaminie terminu złożenia wniosku o wszczęcie postępowania;
6) rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie skutecznego działania podmiotu uprawnionego.
-
Jak przedsiębiorca może dowiedzieć się o właściwym dla swojej działalności podmiocie uprawnionym?
Ta informacja znajduje się na stronie, na której udostępniony jest rejestr instytucji uprawnionych do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
W wykazie znajdują się dane podmiotów oraz informacje dotyczące m.in. kategorii sporów konsumenckich którymi się zajmują, w tym jakie podmioty i sektory obejmują swą właściwością.
Art. 46 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Czy do podmiotu uprawnionego przedsiębiorca może zgłosić spór z innym przedsiębiorcą?
Co do zasady nie, poza trzema wyjątkami w przypadku podmiotów publicznych:
- ustawa o transporcie kolejowym (art. 51),
- prawo pocztowe (art. 56) i
- ustawa o rozpatrywaniu reklamacji podmiotów rynku finansowego (art. 59).
Te akty prawne upoważniają publiczny podmiot uprawniony do prowadzenia takich postępowań. Są to odpowiednio:
- Rzecznik Praw Pasażera Kolei,
- Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- Rzecznik Finansowy.
W przypadku podmiotów niepublicznych kwestie te są określone w regulaminach.
Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie www.mr.gov.pl oraz www.ms.gov.pl.
Art. 51, 56 i 59 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Czy przedsiębiorca może wybrać podmiot uprawniony do rozstrzygnięcia sporu?
Tak, jeżeli w danym sektorze jest kilka podmiotów uprawnionych, przedsiębiorca może wybrać podmiot właściwy dla siebie. Druga strona musi jednak wyrazić na to zgodę.
-
Czy ten sam spór może być rozstrzygany równolegle przez inny podmiot uprawniony?
Co do zasady ― nie. Jedną z przesłanek odmowy rozpatrzenia sporu przez podmiot uprawniony jest sytuacja, w której sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku lub została już rozpatrzona przez sąd lub inny właściwy podmiot. Jednak zarówno dyrektywa, jak i ustawa przewidują, że podmiot uprawniony sam decyduje dobrowolnie o zastosowaniu danej przesłanki bądź nie.
-
Jaki podmiot uprawniony jest właściwy w przypadku sporów transgranicznych?
Każdy podmiot uprawniony ma obowiązek rozpatrywania sporów transgranicznych. Oznacza to, że jeśli konsument z Niemiec zakupi produkt w Polsce i na tle tej transakcji powstanie spór z polskim przedsiębiorcą, to może on zwrócić się do podmiotu uprawnionego w Polsce.
W przypadku, gdy spór dotyczy zakupów przez internet ułatwieniem jest możliwość skorzystania z platformy ODR https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=PL
-
Jeżeli pojawiają się nieprawidłowości w funkcjonowaniu podmiotu uprawnionego, to jaką instytucję powinno się o tym powiadomić?
Ewentualne nieprawidłowości należy zgłaszać do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ― instytucji monitorującej działanie podmiotów uprawnionych.










Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Usług Finansowych
- Referendarz w Departamencie Nadzoru Rynku, Wydział Postępowań w zakresie Nadzoru Rynku
- Referendarz w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Handlu i Usług
- Główny Specjalista w Biurze Kadr, Szkolenia i Organizacji
- Referendarz w Departamencie Kontroli Koncentracji
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (14.02.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach wraz ze środkami czystości
- Usługa dostarczenia i utrzymania pomiędzy lokalizacjami Zamawiającego, sieci IP VPN w oparciu o sieć MPLS oraz usługi dostępu do Internetu w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Plac Powstańców Warszawy 1, Warszawa)
- (17.01.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratoriów i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości.
- (08.01.2019) Usługa rezerwacji, sprzedaży i dostawy biletów lotniczych na zagraniczne i krajowe wyjazdy służbowe oraz zakup biletów kolejowych krajowych i zagranicznych dla kierownictwa i pracowników UOKiK oraz pośrednictwo w procesie uzyskiwania i zakupu
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.