Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Edukacja - Konsumenci > Stracisz dane, stracisz pieniądze!
Stracisz dane, stracisz pieniądze!
Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.
-
Porady
Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach.
- Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
- Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
- W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
- Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.
- Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
- Zmień dane do logowania.
- Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.
Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
- Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.
Sprawdź jak działają cyberoszuści w naszym interaktywnym symulatorze. Oszustwo na BLIK, wyłudzanie danych, oszustwo zakupowe - razem 10 pułapek. Wpadniesz?
Jak działają oszuści? Czym jest transakcja nieautoryzowana? Jakie masz prawa? Dowiedz się więcej - pytania i odpowiedzi.
-
Pomoc dla konsumentów
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową -
Partnerzy
Kampania „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” rozpoczęła się 5 grudnia 2022 r.
Spoty akcji były nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych - radiu i telewizji - w oparciu o art. 31 c (Publikacja komunikatów i informacji w publicznej radiofonii i telewizji) ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
W kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” włączyły się, bezpłatnie udostępniając spoty:
Stacje telewizyjne
Ale Kino, Canal+ Dokument, Canal+ Family, Canal+ Film, Canal+ Premium, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 5, Comedy Central Kuchnia+, Domo+, HGTV, Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Metro, MTV, Paramount Network, Planete+, Polsat Comedy Central Extra, Stopklatka, TVN, TVN7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Fabuła, TVN24, TVN24 BiS, TVP (główne anteny oraz 16 oddziałów regionalnych), TV Puls, TV Puls2, TTV, TV Trwam, wPolsce.pl, Zoom TV
Stacje radiowe
Akademickie Radio Centrum, ESKA Rock, OPEN FM, Polskie Radio (główne anteny oraz 17 rozgłośni regionalnych), Radio ESKA, Radio Kaszebe, Radio Maryja, Radio Nadzieja, Radio ZET, RMF FM, Supernova, VOX
Grupy medialne
AMS, CHIP.PL, Fratria.pl, Gremi Media, Niedziela.pl, Stroer Media, Wirtualna Polska Media
Instytucje
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, KAS, KNF, KPRM, KRUS, KGP, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Sprawiedliwości, NASK, NBP, NFZ, PFRON, Poczta Polska, Policja, Powiatowy Urząd Pracy w Rudzie Śląskiej, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Pacjenta, UKE
Serwisy internetowe
antyweb.pl, bankier.pl, bs.net.pl, bydgoszcz.tvp.pl, chip.pl, dlahandlu.pl, energiapress.pl, filarybiznesu.pl, focus.pl, gospodarz.pl, gsm.biz.pl, halohalo.pl, infor.pl, 24kurier.pl, kzbs.pl, legalniewsieci.pl, marketingprzykawie.pl, medycynaprywatna.pl, mojebankowanie.pl, mojekatowice.pl, money.pl, my60plus.pl, niedziela.pl, paliwa.pl, policja.pl, polskieradio.pl, portalsamorzadowy.pl, prawo.pl, press.pl, prnews.pl, publicystyka.ngo.pl, radioszczecin.pl, reporternews.pl, rp.pl, senior.gov.pl, solidarnosc.org.pl, systemyplatnosci.com, techno-senior.com, telepolis.pl, tvp.pl, tvswietokrzyska.pl, warszawawpigulce.pl. wartowiedziec.pl, wawalove.wp.pl, wirtualnemedia.pl, wgospodarce.pl, wnp.pl, wp.pl, ziko.pl
Transport publiczny
Miejskie zakłady komunikacji z Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Radomia, Torunia, Wrocławia i Zielonej Góry, Metro Warszawskie oraz Koleje Mazowieckie
Grupy medyczne
Centrum Medyczne Damiana, LUX MED
-
Materiały dla partnerów
Kampania UOKiK „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” ostrzega przed próbami wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy oraz apeluje o wzmożoną ostrożność.
Konsumenci, w tym seniorzy, coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach. Oszuści stosują różne pułapki i niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad rachunkiem bankowym, aby ukraść zgromadzone na nim środki.
Włącz się w kampanię UOKiK!
Zapraszamy media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Skala działań oszustów jest bardzo duża i niesie za sobą bardzo szkodliwe konsekwencje dla całego społeczeństwa. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów!
Przygotowaliśmy dwa 30-sekundowe spoty do emisji w telewizji, radiu, internecie oraz grafiki w różnych formatach.
Materiały do pobrania
- Spoty do telewizji (MXF): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Spoty do radia (MP3): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Spoty do internetu (MP4): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Banery: baner 280x230, baner 500x281, baner 500x500, baner 1210x340
- Pobierz paczkę z kompletem materiałów graficznych: banery
Potrzebujesz więcej informacji lub materiałów?
Skontaktuj się z nami!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Komunikacji
tel. 22 55 60 246
e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE] -
Komunikaty prasowe
- 5 grudnia 2022 - "Stracisz dane, stracisz pieniądze!" - dziś startuje kampania Prezesa UOKiK
- 14 grudnia 2022 - Stracisz dane, stracisz pieniądze! - jak nie paść ofiarą oszustów
- 17 stycznia 2023 - Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
- 24 maja 2023 - Stracisz dane, stracisz pieniądze! – razem na rzecz konsumentów





Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie