Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania - Konsumenci > Stracisz dane, stracisz pieniądze!

Stracisz dane, stracisz pieniądze!

Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.


 

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Porady

    Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach.

    1. Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
    2. Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
    3. W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
    4. Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

    1. Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
    2. Zmień dane do logowania.
    3. Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.

    Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.

    1. Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.

    Sprawdź jak działają cyberoszuści w naszym interaktywnym symulatorze. Oszustwo na BLIK, wyłudzanie danych, oszustwo zakupowe - razem 10 pułapek. Wpadniesz?


    Jak działają oszuści? Czym jest transakcja nieautoryzowana? Jakie masz prawa? Dowiedz się więcej - pytania i odpowiedzi.


     

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Pomoc dla konsumentów

    Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
    E-mail: [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
    Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
    Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Partnerzy

    W kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” włączyły się, bezpłatnie udostępniając spoty:

    Stacje telewizyjne

    Ale Kino, Canal+ Dokument, Canal+ Family, Canal+ Film, Canal+ Premium, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 5, Comedy Central Kuchnia+, Domo+, HGTV, Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Metro, MTV, Paramount Network, Planete+, Polsat Comedy Central Extra, Stopklatka, TVN, TVN7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Fabuła, TVN24, TVN24 BiS, TTV, TV Trwam, wPolsce.pl, Zoom TV

    Stacje radiowe

    Akademickie Radio Centrum, ESKA Rock, OPEN FM, Radio ESKA, Radio Maryja, Radio Nadzieja, Radio ZET, RMF FM,  Supernova, VOX oraz rozgłośnie regionalne Polskiego Radia w Bydgoszczy, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie i Zielonej Górze

    Grupy medialne

    AMS, CHIP.PL, Fratria.pl, Gremi Media, Niedziela.pl, Stroer Media, Wirtualna Polska Media

    Instytucje

    KAS, KNF, KPRM, KRUS, KGP, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Sprawiedliwości, NASK, NBP, NFZ, PFRON, Poczta Polska, Policja, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Pacjenta, UKE

    Serwisy internetowe

    antyweb.pl, bankier.pl, bs.net.pl, bydgoszcz.tvp.pl, chip.pl, dlahandlu.pl, energiapress.pl, filarybiznesu.pl, focus.pl, gospodarz.pl, gsm.biz.pl, halohalo.pl, infor.pl, 24kurier.pl, kzbs.pl, legalniewsieci.pl, marketingprzykawie.pl, medycynaprywatna.pl, mojebankowanie.pl, money.pl, my60plus.pl, niedziela.pl, paliwa.pl, policja.pl, polskieradio.pl, portalsamorzadowy.pl, prawo.pl, press.pl, prnews.pl, publicystyka.ngo.pl, radioszczecin.pl, reporternews.pl, rp.pl, senior.gov.pl, solidarnosc.org.pl, techno-senior.com, telepolis.pl, tvp.pl, tvswietokrzyska.pl, warszawawpigulce.pl. wartowiedziec.pl, wawalove.wp.pl, wgospodarce.pl, wnp.pl, wp.pl

    Transport publiczny

    Miejskie zakłady komunikacji z Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Radomia, Torunia, Wrocławia i Zielonej Góry, Metro Warszawskie oraz Koleje Mazowieckie

    Grupy medyczne

    Centrum Medyczne Damiana, LUX MED


    Od grudnia 2022 r. spoty są nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

  6. Drukuj pytanie
  7. Rozwiń odpowiedź Materiały dla partnerów

    Kampania UOKiK „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” ostrzega przed próbami wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy oraz apeluje o wzmożoną ostrożność.

    Konsumenci, w tym seniorzy, coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach. Oszuści stosują różne pułapki i niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad rachunkiem bankowym, aby ukraść zgromadzone na nim środki.

    Włącz się w kampanię UOKiK!

    Zapraszamy media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Skala działań oszustów jest bardzo duża i niesie za sobą bardzo szkodliwe konsekwencje dla całego społeczeństwa. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów!

    Przygotowaliśmy dwa 30-sekundowe spoty do emisji w telewizji, radiu, internecie oraz grafiki w różnych formatach.


    Materiały do pobrania


    Potrzebujesz więcej informacji lub materiałów?

    Skontaktuj się z nami!

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Departament Komunikacji
    tel. 22 55 60 246
    e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

  8. Drukuj pytanie
  9. Rozwiń odpowiedź Komunikaty prasowe

Do góry