Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wyjaśnienie do artykułu tygodnika "WPROST"

< poprzedni | następny > 25.05.2005

Wyjaśnienie do artykułu tygodnika

Wyjaśnienie do artykułu Ceno łapka. Jedenaste: nie będziesz kupował tanio i sprzedawał drogo opublikowanego w numerze 21 tygodnika WPROST

 W żadnym z krajów przystępujących do Unii Europejskiej w historii jej istnienia, akcesja nie spowodowała znaczącego wzrostu cen. Podobnie było w przypadku Polski. Przystąpienie naszego kraju do Wspólnoty przyniosło zarówno wzrost jak i spadek cen niektórych grup produktów: zdrożała żywność i mieszkania, potaniały samochody i sprzęt AGD.

Właśnie rzetelnej informacji skierowanej do konsumentów obrazującej skalę możliwych zmian cen po akcesji służyła akcja Narodowego Banku Polskiego, w którą zaangażował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kierując się obawą, że niektórzy przedsiębiorcy mogą wykorzystać akcesję do uzasadnienia działań niezgodnych z prawem antymonopolowym (zawierania zmów cenowych, nadużywania pozycji dominującej etc.) opublikowaliśmy w marcu 2004 roku analizę przygotowaną przez obie instytucje. Wskazywała ona - co potwierdziły pierwsze miesiące w Unii - że CPI (Consumer Price Index - wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, inflacja) po 1 maja nie powinien znacznie wzrosnąć.

Nieuprawnionym jest zatem twierdzenie autorów publikacji tygodnika Wprost - Krzysztofa Trębskiego i Michała Zielińskiego, którzy w artykule Ceno łapka. Jedenaste: nie będziesz kupował tanio i sprzedawał drogo napisali, że przed rokiem „nagonkę na bardziej obrotnych postanowił rozpocząć Narodowy Bank Polski wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów”. Zgadzając się z autorami, że konkurencja jako fundament wolnego rynku najlepiej służy konsumentom zapewniając im dostęp do szerokiej oferty towarów i usług oraz prowadząc w konsekwencji do obniżania cen oraz poprawy jakości należy podkreślić, że na całym świecie istnieje konsensus, co do jej ochrony prawnej.

Zgodnie z ustawą antymonopolową, UOKiK może ingerować w wolność gospodarowania wyłącznie w ściśle określonych przypadkach. Dotyczą one sytuacji nadużywania pozycji rynkowej przez przedsiębiorców oraz zawierania przez nich porozumień ograniczających konkurencję.

- Tuż przed akcesją mieliśmy do czynienia z dużym społecznym oczekiwaniem, że UOKiK będzie karał przedsiębiorców za podnoszenie cen. Tymczasem nie mamy ani możliwości prawnych, ani zamiaru, by ingerować w swobodę działalności podmiotów gospodarczych, przekraczających nasze kompetencje. Zdanie to powtarzaliśmy wielokrotnie, jak mantrę w trakcie kampanii informacyjnej. Argumenty te znane były również autorom wyżej wymienionego artykułu - przypomina Cezary Banasiński.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry