Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wyjaśnienie do artykułu tygodnika "WPROST"
< poprzedni | następny > 25.05.2005
Wyjaśnienie do artykułu Ceno łapka. Jedenaste: nie będziesz kupował tanio i sprzedawał drogo opublikowanego w numerze 21 tygodnika WPROST
W żadnym z krajów przystępujących do Unii Europejskiej w historii jej istnienia, akcesja nie spowodowała znaczącego wzrostu cen. Podobnie było w przypadku Polski. Przystąpienie naszego kraju do Wspólnoty przyniosło zarówno wzrost jak i spadek cen niektórych grup produktów: zdrożała żywność i mieszkania, potaniały samochody i sprzęt AGD.
Właśnie rzetelnej informacji skierowanej do konsumentów obrazującej skalę możliwych zmian cen po akcesji służyła akcja Narodowego Banku Polskiego, w którą zaangażował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kierując się obawą, że niektórzy przedsiębiorcy mogą wykorzystać akcesję do uzasadnienia działań niezgodnych z prawem antymonopolowym (zawierania zmów cenowych, nadużywania pozycji dominującej etc.) opublikowaliśmy w marcu 2004 roku analizę przygotowaną przez obie instytucje. Wskazywała ona - co potwierdziły pierwsze miesiące w Unii - że CPI (Consumer Price Index - wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, inflacja) po 1 maja nie powinien znacznie wzrosnąć.
Nieuprawnionym jest zatem twierdzenie autorów publikacji tygodnika Wprost - Krzysztofa Trębskiego i Michała Zielińskiego, którzy w artykule Ceno łapka. Jedenaste: nie będziesz kupował tanio i sprzedawał drogo napisali, że przed rokiem „nagonkę na bardziej obrotnych postanowił rozpocząć Narodowy Bank Polski wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów”. Zgadzając się z autorami, że konkurencja jako fundament wolnego rynku najlepiej służy konsumentom zapewniając im dostęp do szerokiej oferty towarów i usług oraz prowadząc w konsekwencji do obniżania cen oraz poprawy jakości należy podkreślić, że na całym świecie istnieje konsensus, co do jej ochrony prawnej.
Zgodnie z ustawą antymonopolową, UOKiK może ingerować w wolność gospodarowania wyłącznie w ściśle określonych przypadkach. Dotyczą one sytuacji nadużywania pozycji rynkowej przez przedsiębiorców oraz zawierania przez nich porozumień ograniczających konkurencję.
- Tuż przed akcesją mieliśmy do czynienia z dużym społecznym oczekiwaniem, że UOKiK będzie karał przedsiębiorców za podnoszenie cen. Tymczasem nie mamy ani możliwości prawnych, ani zamiaru, by ingerować w swobodę działalności podmiotów gospodarczych, przekraczających nasze kompetencje. Zdanie to powtarzaliśmy wielokrotnie, jak mantrę w trakcie kampanii informacyjnej. Argumenty te znane były również autorom wyżej wymienionego artykułu - przypomina Cezary Banasiński.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (149 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie