Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Sprzedaż energii elektrycznej - Delegatury UOKiK
< poprzedni | następny > 27.01.2012
Nadużywanie pozycji dominującej przez spółki RWE Polska oraz Energa-Operator – to najnowsze decyzje Prezes UOKiK dotyczące rynku energii elektrycznej. Niedozwolone praktyki mogły utrudniać wybór sprzedawcy energii przez końcowych odbiorców
Od wielu lat trwa proces liberalizacji polskiego sektora energetycznego. Jego celem jest m.in. doprowadzenie do swobodnej rywalizacji podmiotów zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Służyć temu ma możliwość swobodnego wyboru dostawcy przez końcowych odbiorców. Od 2004 roku taką możliwość mają przedsiębiorcy, a od 2007 roku – również konsumenci. Niestety z doświadczeń Urzędu wynika, że dochodzi do utrudniania działalności lub blokowania wejścia na rynek podmiotom nienależącym do grup kapitałowych wytwórców lub dystrybutorów energii.
W ostatnim czasie Prezes UOKiK wydała decyzję dotyczącą spółki RWE Polska. Do 2007 r. była ona monopolistą na rynku dystrybucji energii elektrycznej na terenie Warszawy i okolicznych gmin. Działający tam sprzedawcy musieli korzystać z jej usług w celu dostarczenia energii do końcowego odbiorcy. Ponadto konkurowali oni z RWE Polska, która zajmuje się również sprzedażą energii.
Postępowanie przeprowadzone przez UOKiK po skardze spółki Polenergia wykazało, że RWE Polska wykorzystując swoją przewagę rynkową, od 2004 do 2007 r. narzucała swoim kontrahentom na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurentom na rynku obrotu energią niekorzystne warunki umów. Spółka nakładała na nich obowiązki, których sama nie musiała spełniać jako sprzedawca energii. Praktyki monopolisty podnosiły koszty działalności sprzedawców, narażając ich na straty finansowe, a tym samym utrudniając im utrzymanie się na rynku.
Za nadużywanie pozycji dominującej na spółkę RWE Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 6,3 mln zł (6 362 876 zł).
Kolejna decyzja dotyczy spółki Energa-Operator. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w lutym 2011 r. po skardze gminy Bytów (woj.pomorskie). Z ustaleń Urzędu wynika, że przez prawie rok, do końca 2010 r. Energa-Operator utrudniała gminie wybór sprzedawcy energii dostarczanej do punktów oświetleniowych placów, ulic i dróg publicznych. Spółka, wykorzystując fakt, że jest właścicielem większości infrastruktury oświetleniowej na terenie gminy oświadczyła, że nie wyrazi zgody na dostawę energii przez podmiot spoza grupy kapitałowej Energa. Tymczasem zgodnie prawem oświetlenie miejsc publicznych i dróg należy do zadań własnych gminy, która ponosi koszty dostarczania energii, dlatego powinna mieć prawo do swobodnego wyboru sprzedawcy. Za praktyki ograniczające konkurencję Energa-Operator została ukarana sankcją finansową w wysokości 260 tys. zł (260 415 zł).
Opisane decyzje nie są ostateczne. Przedsiębiorcy dowołali się od nich do sądu.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, nadużywanie pozycji dominującej, kara, praktyki ograniczające konkurencję, energetyka, RWE Polska, Energa-Operator, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (127 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RGD-36/2011 (269,07 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWA-26/2011 (432,5 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie