Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Jak uniknąć kary - wyjaśnienia w sprawie decyzji zobowiązujących
< poprzedni | następny > 04.06.2012
W jakich przypadkach Prezes Urzędu może zakończyć postępowanie polubownie? Na jakich warunkach możliwe jest przyjęcie zobowiązania przedsiębiorcy do zmiany niedozwolonych praktyk? Odpowiedź na te pytania przynosi dokument opracowany przez UOKiK, który trafił dziś do konsultacji społecznych
Prezes UOKiK ma możliwość wydania tzw. decyzji zobowiązującej. Po wszczęciu postępowania w sprawie praktyk ograniczających konkurencję albo naruszających zbiorowe interesy konsumentów przedsiębiorca może zaproponować zobowiązanie, którego realizacja umożliwi wyeliminowanie niedozwolonej praktyki lub jej skutków. Oznacza to jednocześnie brak kary finansowej. Prezes Urzędu może nałożyć w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek wykonania nałożonego zobowiązania. W 2011 roku wydanych zostało 125 tego typu rozstrzygnięć, podczas gdy rok wcześniej było ich 70.
Wydanie decyzji zobowiązującej pozwala na szybsze zakończenie postępowania, w konsekwencji skuteczne wyeliminowanie niedozwolonych zachowań przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że zastosowanie tego rozwiązania jest możliwe w każdym przypadku. Dlatego UOKiK przygotował Wyjaśnienia w sprawie wydania decyzji zobowiązującej w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Projekt dokumentu, który ma ułatwić polubowne zakończenie postępowania znajduje się na stronie internetowej UOKiK. - Precyzujemy, kiedy możliwe jest wydanie decyzji zobowiązującej. Celem Wyjaśnień jest zwiększenie transparentności i stosowanie jednolitych zasad działania przez UOKiK. Nie mają one charakteru prawnie wiążącego, ale będą stosowane przez Urząd – zapowiada Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać swoje uwagi w ramach rozpoczynających się dziś konsultacji społecznych.
Wydanie decyzji zobowiązującej pozwala na szybsze zakończenie postępowania, w konsekwencji skuteczne wyeliminowanie niedozwolonych zachowań przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że zastosowanie tego rozwiązania jest możliwe w każdym przypadku.
Po pierwsze - szybko
Zgodnie z wyjaśnieniami przedsiębiorca powinien złożyć zobowiązanie zaraz po wszczęciu postępowania, już w pierwszym piśmie skierowanym do UOKiK. Nie będzie to uzasadnione na dalszych etapach prowadzonego postępowania, z wyjątkiem ściśle określonych sytuacji.
Po drugie - konkretnie
Zobowiązanie powinno być sformułowane w sposób jasny i precyzyjny. Zaakceptowanie propozycji przedsiębiorcy jest możliwe jedynie w przypadku, gdy jej realizacja doprowadzi do wyeliminowania zarzucanej praktyki lub jej skutków. Przedsiębiorca uzasadniając wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej powinien wskazać, w jaki sposób wykonanie zobowiązania doprowadzi do wyeliminowania praktyki lub jej skutków.
Projekt wyjaśnień jest dostępny są na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Uwagi można nadsyłać na adres dpr@uokik.gov.pl do 26 czerwca.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, wyjaśnienia, decyzja zobowiązująca
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125 KB, doc, 2016.06.14)
- Wyjaśnienia w sprawie wydania decyzji zobowiązującej w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów [Projekt] (2012.06.04) (174,52 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie