Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Decyzja UOKiK - karnety TIR
< poprzedni | następny > 23.07.2012
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce ograniczało konkurencję poprzez różnicowanie opłat za dystrybucję karnetów TIR – uznała Prezes UOKiK. Za nadużycie pozycji rynkowej Zrzeszenie zostało ukarane sankcją finansową
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce jest największym stowarzyszeniem w branży transportu drogowego w naszym kraju – skupia blisko 4 tysiące podmiotów. Jest jedynym w Polsce dystrybutorem karnetów TIR. Zgodnie z międzynarodową konwencją jego posiadanie ułatwia międzynarodowy przewóz towarów w transporcie drogowym. Dzięki karnetowi przewoźnik może np. przejechać przez kilka państw bez kontroli celnej. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło zróżnicowanie opłaty manipulacyjnej za wydanie karnetu pobieranej przez Zrzeszenie.
W trakcie prowadzonego od października 2011 roku postępowania Urząd ustalił, że Zrzeszenie, wykorzystując fakt, że jest jedynym dystrybutorem karnetów TIR, dyskryminowało podmioty będące poza jego strukturami. Jak wykazało postępowanie, przewoźnicy polscy oraz zagraniczni, którzy nie należeli do Zrzeszenia musieli płacić ponad dwukrotnie więcej niż jego członkowie. Taka praktyka trwała ponad 10 lat.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, różnicując opłaty za karnety TIR, nadużyło pozycji rynkowej i ograniczyło konkurencję. - Stwierdzona praktyka miała antykonkurencyjny charakter – różnicując przewoźników, stworzyła im nierówne warunki konkurowania – wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK.
W przypadku stwierdzenia nadużywania pozycji dominującej, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. przychodu. Za praktykę ograniczającą konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych karę finansową ponad 53 tys. zł (53.752,36 zł). Warto podkreślić, że już w toku postępowania ZMPD podjął uchwałę zmieniającą zakwestionowane przez Urząd postanowienie dotyczące różnicowania opłat. Było to okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wysokości sankcji finansowej.
Prawo zabrania praktyk ograniczających konkurencję i naruszających zbiorowe interesy konsumentów nie tylko pojedynczym podmiotom gospodarczym, ale również branżowym związkom przedsiębiorców. Więcej na temat ochrony konkurencji i konsumentów można dowiedzieć się z poświęconych tej tematyce publikacji Urzędu. Istnieje możliwość ich bezpłatnego zamówienia e-mailem - publikacje@uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, ograniczanie konkurencji, niedozwolone praktyki, transport, branżowe związki przedsiębiorców, tir, karnety, opłata, kara
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-3/2012 (445,97 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie