Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kosztowny roaming - spotkanie przedstawicieli Parlamentu Europejskiego i UOKiK

< poprzedni | następny > 29.03.2005

Kosztowny roaming - spotkanie przedstawicieli Parlamentu Europejskiego i UOKiK

O problemie zbyt wysokich opłat za usługę roamingu międzynarodowego rozmawiali między innymi przedstawiciele Parlamentu Europejskiego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W spotkaniu z kierownictwem Urzędu wzięli udział członkowie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów reprezentujący wszystkie siły obecne w Parlamencie Europejskim. Mówili oni między innymi o problemie zbyt wysokich kosztów roamingu międzynarodowego w telefonii komórkowej. Przewodniczący Phillip Whitehead stwierdził, że Parlament wesprze działania Komisji Europejskiej, która prowadzi postępowania przeciw kilku operatorom.

Jak wynika z danych International Telecommunications Users Group (INTUG), wysokie koszty roamingu międzynarodowego są podstawową przeszkodą dla rozwoju rynku telefonii komórkowej obejmującego cały obszar Unii Europejskiej. Michał Kamiński, jeden z członków Komisji Parlamentu, stwierdził, że realna jest sytuacja, w której pozostaną one jedyną barierą dla swobodnego przepływu osób. Ceny połączeń realizowanych za granicą za pośrednictwem sieci miejscowego operatora są bowiem ciągle zbyt duże. Ponadto taryfy za roaming międzynarodowy w telefonii komórkowej pozostają niewspółmierne do rzeczywiście ponoszonych kosztów. Na przykład klient irlandzkiego operatora Vodafone odbierający połączenie podczas korzystania z roamingu we Francji płaci 1,49 euro w sieciach Bouygues i Orange oraz 99 centów w sieci SFR. Dla porównania, połączenie z Irlandii tego samego abonenta z telefonem komórkowym we Francji kosztuje 63 centy godzinach szczytu i 51 centów poza nim. Podobnie kwestia roamingu wygląda w innych krajach Unii Europejskiej. Co więcej, zgodnie z informacjami INTUG, wysokie ceny nie ograniczają się do rozmów, lecz przenoszą się również na inne usługi - na przykład dostęp do Internetu za pomocą telefonów komórkowych.

Wagę problemu dostrzegła Komisja Europejska, która objęła monitoringiem rynek roamingu. W toku dwóch postępowań KE zakwestionowała wysokość opłat pobieranych przez niemieckie sieci T-Mobile oraz Vodafone za świadczenie usług roamingowych na rzecz operatorów zagranicznych. KE w lutym br. zarzuciła obu operatorom, że ustalane przez nich stawki są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z rzeczywistymi kosztami. To zaś przekłada się na wysokość opłat za roaming międzynarodowy ponoszonych przez konsumentów. Zdaniem Komisji tego typu praktyka stanowi przejaw nadużywania silnej pozycji rynkowej, co jest zakazane na mocy artykułu 82 TWE. Do obu operatorów zostały wystosowane zastrzeżenia (statements of objections). W razie ich niezastosowania się do uwag KE, następnym etapem postępowania może być nałożenie kary pieniężnej. W lipcu 2004 roku podobne zastrzeżenia Komisja postawiła brytyjskim sieciom komórkowym Vodafone i O2.

Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król podkreślił, że to właśnie Komisja Europejska ze względu na swe uprawnienia ma szczególną rolę do odegrania w zwalczaniu nadużywania silnej pozycji rynkowej operatorów telefonii komórkowej przez stosowanie zbyt wysokich cen roamingu. Są to bowiem usługi o charakterze międzynarodowym wykraczające poza jurysdykcję krajowych organów antymonopolowych.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry