Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Poznań dobrowolnie zmienia praktykę
< poprzedni | następny > 24.06.2008
Miasto Poznań dobrowolnie zróżnicuje wysokość kar za jazdę bez biletu oraz dokumentu uprawniającego do ulgi - to efekt postępowania przeprowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
W marcu bieżącego roku, w toku postępowania, UOKiK przeanalizował uchwały Rady Miasta Poznania dotyczące kar nakładanych na pasażerów komunikacji miejskiej. Wątpliwości Urzędu wzbudziło stosowanie jednej taryfy zarówno za jazdę bez biletu, jak i bez ważnego dokumentu uprawniającego do ulgi. W związku z tym Prezes UOKiK wszczął przeciwko Miastu postępowanie w sprawie możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Zdaniem Urzędu zrównanie sytuacji osób, które skasowały bilet ulgowy, ale nie posiadają właściwego dokumentu z osobami podróżującymi bez biletu jest niezgodne z prawem.
W toku postępowania Miasto Poznań zobowiązało się do wprowadzenia zmian w uchwale dotyczącej ustalania wysokości opłat dodatkowych w transporcie komunikacji miejskiej. Zgodnie z nimi za przejazd bez ważnego biletu pasażer będzie płacił karę sięgającą 100-krotności ceny jednorazowego biletu normalnego. W przypadku przejazdu bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawienie do ulgi mniej, bo 80-krotność ceny tego biletu. Zaproponowane w nowej uchwale przez Poznań zróżnicowanie kar będzie odpowiadać proporcjom ustalonym w tym zakresie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury dotyczącym innych przewoźników.
UOKiK wyznaczył Miastu Poznań termin trzech miesięcy na realizację przedstawionego projektu. Jednocześnie Urząd zobowiązał Miasto do przekazania dowodów potwierdzających zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki.
Zgodnie z ustawą antymonopolową, jeżeli w toku postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów zostanie uprawdopodobnione działanie niezgodne z prawem oraz przedsiębiorca, któremu jest zarzucane takie naruszenie, zobowiąże się do zaniechania - Prezes Urzędu, może w decyzji nałożyć obowiązek wykonania tych zobowiązań. Z tej możliwości Urząd skorzystał w przypadku Miasta Poznań.
Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w terminie dwóch tygodni od jej doręczenia.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. (61) 852 15 17, 852 77 50
faks (61) 851 86 44
E-mail: poznan@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (547 KB, doc)
- Decyzja nr RPZ - 16 /2008 (200,7 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie