Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Arcobaleno - importer obuwia - wprowadza w błąd konsumentów
< poprzedni | następny > 16.09.2005
Importer obuwia marki Inblu naruszył prawo udzielając konsumentom nieprawdziwych informacji co do możliwości reklamacji swoich produktów uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński
W toku przeprowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania ustalono, że spółka Arcobaleno w ulotkach dołączanych do obuwia marki Inblu zamieszczała nierzetelne i nieprawdziwe informacje, co do możliwości reklamacji towarów. Informacje o treści: „Reklamacji podlegają wyłącznie fizyczne wady ukryte powstałe z winy producenta w obuwiu niezużytym”, „Reklamacji nie podlega obuwie z wadami jawnymi” oraz „Reklamacji nie podlega: wygoda obuwia, naturalne zużywanie się obuwia oraz fleków, przebarwienia odzieży w obuwiu wykonanym na naturalnej podszewce, przemakanie” mogły wprowadzić konsumentów w błąd.
Przedsiębiorca jako podstawę prawną załatwiania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów podawał przepisy kodeksu cywilnego. Tymczasem obowiązują w tym zakresie inne regulacje - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która w istotny sposób zmienia obowiązki stron umowy.
W ocenie Prezesa UOKiK, sformułowania użyte przez importera obuwia mogły wprowadzić w błąd, że zakupionego obuwia nie można reklamować oraz przyczynić się do odstąpienia przez konsumentów od dochodzenia swoich praw. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca w ciągu dwóch lat odpowiada za niezgodność towaru z umową. W tym czasie konsument ma prawo w przypadku np. wykrycia wady produktu zwrócić się do niego z żądaniem naprawy rzeczy bądź jej wymiany, a jeśli jest to niemożliwe odstąpić od umowy.
Jak ustalono, kwestionowane praktyki spółka stosowała od 2002 roku, a więc prawie od 4 lat. Arcobaleno posiada na terenie Polski własną sieć sprzedaży z ponad 100 sklepami.
Biorąc pod uwagę powyższe, Prezes Urzędu uznał działania spółki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Na przedsiębiorcę nie nałożono kary ponieważ nie przewiduje tego ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli po uprawomocnieniu się decyzji, spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (145 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie