Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Arcobaleno - importer obuwia - wprowadza w błąd konsumentów

< poprzedni | następny > 16.09.2005

Arcobaleno - importer obuwia - wprowadza w błąd konsumentów

Importer obuwia marki Inblu naruszył prawo udzielając konsumentom nieprawdziwych informacji co do możliwości reklamacji swoich produktów uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński

W toku przeprowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania ustalono, że spółka Arcobaleno w ulotkach dołączanych do obuwia marki Inblu zamieszczała nierzetelne i nieprawdziwe informacje, co do możliwości reklamacji towarów. Informacje o treści: „Reklamacji podlegają wyłącznie fizyczne wady ukryte powstałe z winy producenta w obuwiu niezużytym”, „Reklamacji nie podlega obuwie z wadami jawnymi” oraz „Reklamacji nie podlega: wygoda obuwia, naturalne zużywanie się obuwia oraz fleków, przebarwienia odzieży w obuwiu wykonanym na naturalnej podszewce, przemakanie” mogły wprowadzić konsumentów w błąd.

Przedsiębiorca jako podstawę prawną załatwiania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów podawał przepisy kodeksu cywilnego. Tymczasem obowiązują w tym zakresie inne regulacje - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która w istotny sposób zmienia obowiązki stron umowy.

W ocenie Prezesa UOKiK, sformułowania użyte przez importera obuwia mogły wprowadzić w błąd, że zakupionego obuwia nie można reklamować oraz przyczynić się do odstąpienia przez konsumentów od dochodzenia swoich praw. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca w ciągu dwóch lat odpowiada za niezgodność towaru z umową. W tym czasie konsument ma prawo w przypadku np. wykrycia wady produktu zwrócić się do niego z żądaniem naprawy rzeczy bądź jej wymiany, a jeśli jest to niemożliwe odstąpić od umowy.

Jak ustalono, kwestionowane praktyki spółka stosowała od 2002 roku, a więc prawie od 4 lat. Arcobaleno posiada na terenie Polski własną sieć sprzedaży z ponad 100 sklepami.

Biorąc pod uwagę powyższe, Prezes Urzędu uznał działania spółki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Na przedsiębiorcę nie nałożono kary ponieważ nie przewiduje tego ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli po uprawomocnieniu się decyzji, spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry