Sygnaliści wewnętrzni
Od 25 września 2024 r. w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów obowiązuję zarządzenie Dyrektora Generalnego w sprawie w sprawie ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych.
I. Zgłoszenia wewnętrznego mogą dokonać osoby, które
1. Wykonują, wykonywały albo starały się o wykonywanie pracy dla UOKiK,
w tym na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, który stanowi podstawę świadczenia pracy, służby, usługi lub pełnienia funkcji w UOKiK lub na rzecz Urzędu. W szczególności jeżeli: są pracownikami UOKiK, starały się o zatrudnienie, odbywają albo odbywały staż, praktykę, wolontariat, pełnią lub pełniły funkcję, świadczą lub świadczyły usługi jako wykonawcy, starały się o dotację lub dofinansowanie albo uczestniczyły w przetargu.
2. Uzyskały w związku z pracą dla UOKiK informację, że naruszono prawo w UOKiK albo w innym podmiocie współpracującym z Urzędem, w szczególności jeżeli mają uzasadnione podejrzenie na temat zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub dojdzie, w procesie pracy, rekrutacji lub innych negocjacjach poprzedzających zawarcie umowy. Może to być również informacja na temat próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
3. Naruszenie prawa dotyczyło jednego z obszarów wymienionych w ustawie o sygnalistach.
Oznacza to, że było to niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie albo obejście prawa dotyczące: (1) korupcji; (2) zamówień publicznych; (3) usług, produktów i rynków finansowych; (4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; (5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami; (6) bezpieczeństwa transportu; (7) ochrony środowiska; (8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego; (9) bezpieczeństwa żywności i pasz; (10) zdrowia i dobrostanu zwierząt; (11) zdrowia publicznego; (12) ochrony konsumentów; (13) ochrony prywatności i danych osobowych; (14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych; (15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej; (16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; (17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z ww. dziedzinami.
II. Informacje o naruszeniu prawa
Zgłoszenia wewnętrznego można dokonać:
1) w systemie: https://naruszeniaprawauokik.whiblo.pl,
2) telefonicznie na numer automatycznej nagrywarki 22 55 60 960,
3) listownie na adres centrali Urzędu, umieszczając na kopercie dopisek „zgłoszenie sygnalizacyjne wewnętrzne",
4) osobiście – po wcześniejszym umówieniu spotkania z koordynatorem wyznaczonym przez Prezesa Urzędu.
W każdym z tych przypadków koordynator potwierdzi Państwu przyjęcie zgłoszenia.
Zgłoszenie powinno zawierać wszystkie istotne informacje, niezbędne do jego weryfikacji i oceny naruszenia prawa:
1) czy jesteś naszym pracownikiem, zleceniobiorcą, usługodawcą, byłym pracownikiem, kandydatem do pracy, wolontariuszem, praktykantem, stażystą albo pracujesz w organizacji naszego wykonawcy, podwykonawcy, dostawcy, albo inną osobą;
2) czy są osoby pokrzywdzone naruszeniem prawa, które zgłaszasz, jeżeli tak, to kto to jest;
3) kim jest osoba, która naruszyła prawo;
4) jakie naruszenie prawa jest zgłaszane, na czym ono polegało, kiedy i gdzie miało ono miejsce, w jaki sposób do niego doszło i z jakiego powodu; czy zgłaszasz dowody naruszenia prawa, jeżeli tak, to jakie; czy zgłoszono to naruszenie prawa już wcześniej, jeżeli tak, to kiedy, komu, w jakiej formie, czy otrzymałeś odpowiedź na to zgłoszenie, jeżeli tak, to jaką. Zgłoszenie może zawierać inne, dodatkowe informacje, które uważasz za ważne.
W zgłoszeniu sygnalista powinien wskazać adres korespondencyjny albo adres poczty elektronicznej.
Zgłoszenia wewnętrzne nie służą zgłaszaniu naruszeń z zakresu prawa pracy.
Zgłoszenia wewnętrzne nie służą dokonywaniu zgłoszeń naruszeń prawa do którego doszło w innych niż UOKiK miejscach.
W trybie procedury zgłoszeń wewnętrznych nie będą przyjmowane zgłoszenia anonimowe oraz dokonywane w inny sposób, niż opisany w procedurze.
III. Od momentu dokonania zgłoszenia zgłaszający uzyskuje status sygnalisty wewnętrznego, a to oznacza, że:
1) dane oraz informacje przekazane w zgłoszeniu i uzyskane w toku jego obsługi z zachowaniem poufności i bezstronności, gwarantując Państwu poczucie bezpieczeństwa i minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Nie ujawnimy danych pozwalających na ustalenie Państwa tożsamości, chyba że wyrażą Państwo na to zgodę lub takim organom, jak sądy i prokuratura.
Do rozpatrzenia zgłoszenia dopuszczeni będą wyłącznie upoważnieni pracownicy UOKiK, którzy zostali zobowiązani do zachowania poufności;
2) w ciągu 7 dni zostanie potwierdzony odbiór zgłoszenia a zgłoszenie zostanie przekazane do weryfikacji;
3) wszelkie nagrania z udziałem sygnalisty zostaną sporządzone wyłącznie za jego zgodą a sygnalista będzie mógł sprawdzić i poprawić transkrypcje rozmów oraz protokoły z czynności dokonywanych z jego udziałem.
4) po postępowaniu wyjaśniającym, ale nie później niż 3 miesiące od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia, sygnalista zostanie poinformowany o planowanych lub podjętych działaniach następczych i ich powodach.
Dane sygnalisty będą przechowywane tak długo, jak wymaga tego ustawa o ochronie sygnalistów. Po tym okresie dane zostaną usunięte a dokumenty związane ze zgłoszeniem - zniszczone.
Klauzule informacyjne
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych sygnalisty
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych osób, których dane zostały podane w informacji o naruszeniu prawa