Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
PKP PLK zmienia praktykę
< poprzedni | następny > 21.12.2018
- UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że PKP PLK mogły wykorzystywać swoją pozycję rynkową w relacjach z dostawcami produktów i technologii kolejowych.
- Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki, która mogła ograniczać konkurencję.
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie PKP PLK we wrześniu 2017 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Dotyczy ona zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.
UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich.
Ponadto urząd uznał, że konkurencję mogło również ograniczać postanowienie procedury SMS-PW-17, które powoduje jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z skargami lub roszczeniami. Urząd uznał, że postanowienie to mogło zniechęcać dostawców do występowania ze skargami i roszczeniami wobec PKP PLK. Rozpatrzenie takich skarg i wniosków, zwłaszcza jeżeli miałoby to miejsce na drodze sądowej, mogłoby bowiem zająć nawet kilka lat. W tym czasie dostawca byłby więc w praktyce pozbawiony możliwości sprzedaży swoich produktów.
- PKP PLK zarządza prawie wszystkimi liniami kolejowym w Polsce. Spółki, które posiadają tak znaczącą pozycję na danym rynku nie mogą wykorzystywać jej na niekorzyść swoich kontrahentów. Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości. W przypadku dwóch pozostałych zakwestionowanych postanowień przedsiębiorca zobowiązał się, że nie będzie stosował ich w dokumentach dotyczących zasad dopuszczania produktów i technologii na swoich liniach kolejowych.
Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, PKP PLK, decyzja, postępowanie
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (224,49 KB, docx, 2018.12.21)
- Komentarz Marka Niechciała prezesa UOKiK (2,33 MB, mp3, 2018.12.21)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie