Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Delegatura w Łodzi - Sygma Banque Societe Anonyme
< poprzedni | następny > 29.07.2011
Banki mają obowiązek udostępniać klientowi zestawienia operacji dokonywanych kartą płatniczą, naliczonych opłat oraz prowizji – obowiązek ten naruszył Sygma Banque Societe Anonyme, stosując w regulaminie umów niedozwolone postanowienie. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki
Przeprowadzona przez Urząd kontrola dotyczyła łącznie 12 banków, zakwestionowano 45 klauzul. Niestety nieprawidłowości pojawiły się we wszystkich instytucjach zajmujących się operacjami pieniężnymi, w tym w Sygma Banque Societe Anonyme
UOKiK regularnie monitoruje rynek usług finansowych. W 2010 roku badanie objęło m.in. wzorce umów o karty płatnicze, regulaminy - sprawdzono czy nie zawierają sprzecznych z prawem postanowień. Przeprowadzona przez Urząd kontrola dotyczyła łącznie 12 banków, zakwestionowano 45 klauzul. Niestety nieprawidłowości pojawiły się we wszystkich instytucjach zajmujących się operacjami pieniężnymi, w tym w Sygma Banque Societe Anonyme. Kontrola była podstawą do wszczęcia postępowania, gdyż wynikało z niej, że spółka ograniczyła prawo kredytobiorcy do rzetelnej informacji. Praktyka dotyczyła umów: o kartę płatniczą, kredytu ratalnego, kredytu konsolidacyjnego, kredytu odnawialnego oraz pożyczek. W regulaminie znalazło się postanowienie, zgodnie z którym, bank nie udostępniał klientowi miesięcznego wyciągu, jeżeli: zadłużenie nie przekraczało kwoty 15 zł, kredytobiorca opóźniał się ze spłatą długu lub nie dokonywał żadnych operacji przy użyciu karty. Zgodnie z prawem, konsument musi otrzymywać co najmniej raz na miesiąc informacje dotyczące swojego zobowiązania wobec banku. Warto podkreślić, że nawet jeżeli klient nie dokonywał operacji przy użyciu karty, to mogłyby zostać naliczone opłaty lub prowizje. Prezes UOKiK uznała, że stosując takie postanowienie, spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
Sygma Banque Societe Anonyme zobowiązał się do zmiany kwestionowanego postanowienia oraz aneksowania podpisanych z klientami umów. Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej, ale na spółkę został nałożony obowiązek złożenia w terminie siedmiu miesięcy od dnia uprawomocnienia się niniejszej decyzji sprawozdania z realizacji zobowiązania. Decyzja jest ostateczna.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich klienci banków uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Konsumenci mogą również skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga Arbiter Bankowy.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Łodzi
tel. 42 636 36 89
e-mail: lodz@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430,
faks 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, bezprawne praktyki, karty płatnicze, Sygma Banque Societe Anonyme, Łódź
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (120 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RŁO-18/2011 (230,66 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie