Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wprowadzanie w błąd - Kraft Foods Polska, Just Mobile

< poprzedni | następny > 03.04.2012

Wprowadzanie w błąd - Kraft Foods Polska, Just Mobile

Organizatorzy loterii promocyjnych Wielka Loteria Plusa oraz Poczuj Emocje z Prince Polo wprowadzali konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na nich kary pieniężne w łącznej wysokości blisko 300 tys. zł.

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową. Jej stosowanie jest zabronione. Ponadto zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca powinien działać z poszanowaniem dobrych obyczajów. Za sprzeczne z nimi uznawane jest m.in. nie podawanie rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o oferowanych produktach lub usługach. Pod wpływem nieuczciwych praktyk rynkowych albo działań sprzecznych z dobrymi obyczajami konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Zakończone niedawno postępowania pokazują, że przedsiębiorcy nie zawsze pamiętają zakazie wprowadzania najsłabszych uczestników rynku w błąd i o obowiązku rzetelnego informowania. Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Just Mobile – organizatora loterii sms-owej w sieciach telefonii komórkowej należących do Polkomtela oraz koncernu Kraft Foods Polska – organizatora loterii promującej wafelki Prince Polo.

Spółka Just Mobile z Katowic stosowała tzw. agresywne praktyki rynkowe. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy Urząd wszczął w sierpniu 2011 roku w związku z licznymi skargami konsumentów. Zorganizowana przez spółkę Wielka Loteria Plusa skierowana była do osób korzystających z sieci komórkowych Polkomtela i trwała od października 2010 do kwietnia 2011 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły smsy informujące o wygraniu samochodu, które otrzymywali konsumenci np. Czy zgodziłbyś się na ewentualny ODBIÓR samochodu GOLF w Warszawie? Wyślij SMS o treści TAK na 7419 (4,88 zł). Komunikaty jednoznacznie sugerowały, że konsument uzyskał już nagrodę i konieczne jest jedynie wysłanie przez niego smsa w celu potwierdzenia odbioru. Tymczasem, odesłanie smsa gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu.

Finanse

Zgodnie z prawem wywoływanie wrażenia, że konsument uzyskał lub uzyska pod określonym warunkiem nagrodę, gdy w rzeczywistości nagroda nie istnieje lub uzyskanie jej uzależnione jest od poniesienia kosztów, jest jedną z zabronionych, nieuczciwych praktyk rynkowych. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Just Mobile, karę w łącznej wysokości 130 952 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Postępowanie przeciwko Kraft Foods Polska zostało wszczęte w lutym 2012 roku. Promocyjne opakowania wafelków Prince Polo można było nabyćw maju i czerwcu 2011 roku. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub SMS-a oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem. Nie było tam natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem loterii, warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury). W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogliby odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli zupełnie pozbawieni takiej możliwości.  

W opinii Urzędu dla wielu konsumentów perspektywa wylosowania nagrody mogła mieć decydujący wpływ na decyzję o zakupie produktu. Dlatego na opakowaniach promocyjnych wafelków powinny znaleźć się wszystkie istotne kryteria uprawniające ich nabywcę do udziału w loterii. Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku rzetelnego poinformowania konsumenta o oferowanym produkcie i za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nałożyła na spółkę Kraft Foods Polska karę w wysokości 162 503 zł. Cieszy fakt, że spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu z konsumentami, którzy zgłosili do niej swoje zastrzeżenia na brak odpowiedniej informacji na promocyjnych opakowaniach Prince Polo. Konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt (łącznie 80 osób) przekazano listy z przeprosinami oraz upominki w postaci kosza produktów o wartości około 100 złotych. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą uzyskać bezpłatną pomoc od rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK we Wrocławiu
tel. 71 344 65 87
e-mail: wroclaw@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Poznaniu
tel. 61 852 77 50
e-mail: poznan@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, wprowadzanie w błąd, Kraft Foods Polska, Just Mobile

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry