Kary
Za nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną, która nie może być wyższa niż określona ustawowym wzorem.
Ustalając wysokość kary, Prezes UOKiK bierze pod uwagę:
- wagę naruszenia,
- okoliczności naruszenia wykazane przez stronę postępowania,
- działania podjęte przez stronę postępowania z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia,
- współpracę strony postępowania z Prezesem UOKiK w toku postępowania, w szczególności przyczynienie się do szybkiego i sprawnego przeprowadzenia postępowania, spełnienie przez stronę postępowania wszystkich niespełnionych w terminie świadczeń pieniężnych wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie w transakcjach handlowych, nie później niż w terminie 60 dni od dnia doręczenia stronie postanowienia o wszczęciu postępowania.
Przy obliczaniu maksymalnej wysokości kary pomija się świadczenia pieniężne:
- których termin spełnienia upłynął wcześniej niż 2 lata przed dniem wszczęcia postępowania,
- wynikające z transakcji handlowych, których wyłącznymi stronami są podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej,
- wynikające z transakcji handlowych zawieranych w zakresie działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Kara za nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych nie może być większa niż obliczona według wzoru:
WK = (WŚ1 × 1%) + (WŚ2 × 2%) + (WŚ3 × 4%) + (WŚ4 × 12%) + (WŚ5 × 24%)
gdzie:
- WK – maksymalna wysokość administracyjnej kary pieniężnej,
- WŚ1 – suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie lub ich równowartości – w przypadku, gdy zostały wyrażone w walucie obcej, w stosunku do których okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem, nie przekracza 30 dni,
- WŚ2 – suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie lub ich równowartości – w przypadku, gdy zostały wyrażone w walucie obcej, w stosunku do których okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem wynosi od 31 do 60 dni,
- WŚ3 – suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie lub ich równowartości – w przypadku, gdy zostały wyrażone w walucie obcej, w stosunku do których okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem, wynosi od 61 do 120 dni,
- WŚ4 – suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie lub ich równowartości – w przypadku, gdy zostały wyrażone w walucie obcej, w stosunku do których okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem, wynosi od 121 do 365 dni,
- WŚ5 – suma wartości wymagalnych świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie lub ich równowartości – w przypadku, gdy zostały wyrażone w walucie obcej, w stosunku do których okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem, przekracza 365 dni.
Prezes UOKiK:
- obniża karę o 20%, jeżeli strona postępowania zapłaci ją w całości w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji oraz zrzeknie się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy – w takim przypadku Prezes UOKiK wydaje decyzję o zwrocie nadpłaconej kary,
- podwyższa karę o 50%, jeżeli w okresie 2 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, Urząd ponownie stwierdzi nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez ten sam podmiot,
- odstępuje od wymierzenia kary, gdy do nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych doszło na skutek działania siły wyższej.
W przypadku, w którym Prezes Urzędu nałożyłby na podmiot administracyjną karę pieniężną, jej uiszczenie może zostać odroczone lub rozłożone na raty. Skorzystanie z tych mechanizmów następuje wyłącznie na wniosek ukaranego podmiotu, który musi zostać umotywowany ważnym interesem tego podmiotu.