Postępowania
Postępowania są wszczynane wyłącznie z urzędu na podstawie dowodów i informacji pozyskanych przez UOKiK. Rozpoczęcie postępowania poprzedzone jest analizą prawdopodobieństwa. Obejmuje ona identyfikację obszarów, w których ryzyko powstawania takiego opóźniania się jest największe. UOKiK bierze pod uwagę w szczególności szacowaną wartość świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez dany podmiot i liczbę wierzycieli, którzy takich świadczeń od tego podmiotu nie otrzymali lub otrzymali je po terminie.
Postępowania w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych prowadzone są w interesie publicznym. Oznacza to, że celem tych postępowań nie jest ochrona indywidualnego przedsiębiorcy. Prowadzenie postępowań w sprawach nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych nie zastępuje procesu dochodzenia roszczeń przez wierzycieli.
Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych jest postępowaniem prowadzonym wyłącznie wobec jednej strony postępowania.
Tylko podmiot, wobec którego prowadzone jest postępowanie, ma prawo zapoznawać się z gromadzonym materiałem dowodowym. W związku z tym bezzasadne jest złożenie przez stronę postępowania wniosku o ograniczenie prawa wglądu do materiału dowodowego załączonego do akt sprawy.
W przypadku wskazania przez stronę postępowania, że określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa lub inne informacje prawnie chronione, UOKiK zapewnia ich ochronę. Publikowane treści wydanych decyzji nie zawierają tego typu informacji.
Prezes UOKiK może kierować do podmiotów tzw. wystąpienia miękkie w sprawach dotyczących nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Wystąpienie nie oznacza, że zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Jest sygnałem, że dany podmiot może nadmiernie opóźniać się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
W terminie wskazanym przez UOKiK (nie krótszym niż 14 dni licząc od dnia otrzymania przez podmiot takiego wystąpienia), adresat wystąpienia może zająć stanowisko w spawie, w tym wyjaśnić przyczyny ewentualnych opóźnień w spełnianiu świadczeń pieniężnych, czy też wskazać wdrożone lub planowane do wdrożenia mechanizmy mające na celu poprawę dyscypliny terminowego spełniania świadczeń pieniężnych.