Kampanie społeczne

Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj! 

Widzisz reklamę inwestycji bez ryzyka z wizerunkiem znanej osoby lub firmy? Superokazja? Jeden klik i zysk w mig?

Uważaj! To może być oszustwo! Inwestowanie zawsze wiąże się z ryzykiem. Znani i lubiani mogą być fałszywą przynętą. Możesz wszystko stracić!

 


Spot UOKiK – Oszustwo na znaną osobę


Spot UOKiK – Oszustwo na inwestycje

Kampania UOKiK „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” ostrzega przed fałszywymi inwestycjami, które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy. 

Atakują nas reklamy obiecujące szybki i wysoki zysk bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Znane i lubiane twarze lub firmy, bezprawnie wykorzystywane, gwarantują zysk. 

Superokazja! Jeden klik i zysk w mig! 

Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki.

Uważaj! 

Możesz wszystko stracić! Oszustwa inwestycyjne online są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, generującym milionowe straty i dotyczącym tysięcy ofiar. 

Włącz się w akcję UOKiK! 

Zapraszamy media, instytucje i organizacje do wspólnych działań. Start 15 marca, w Światowy Dzień Konsumenta. Podziel się wiedzą!

Przygotowaliśmy różne formaty dwóch 30-sekundowych spotów oraz grafik: do telewizji, radia, portali i mediów społecznościowych. Pobierz i udostępnij!

Oszustwo na znaną osobę – formaty spotu

Oszustwo na inwestycje – formaty spotu

Banery: 280x230500x5001080x1080, 1960x1080, komplet (ZIP)

Ilustracja 1 - kamapania: Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
Ilustracja 2 - kamapania: Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!

Spoty kampanii „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” od 15 marca są nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych - Polskim Radiu i Telewizji Polskiej - w oparciu o art. 31 c (Publikacja komunikatów i informacji w publicznej radiofonii i telewizji) ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

W kampanię włączają się, bezpłatnie udostępniając spoty:

  • Stacje telewizyjne:

Comedy Central, MTV, TV Trwam

  • Stacje radiowe:

Radio ESKA, ESKA 2, VOX, Radio Zet

  • Grupy medialne: 

Gremi Media, Wirtualna Polska

  • Agencje informacyjne:

PAP

  • Instytucje: 

BFG,KPRM, MAP, MNiSW, MFiPR, NFOSiGW, Poczta Polska, Policja, UODO

  • Serwisy internetowe:

Antyweb.pl, Techno-senior.com

  • Transport publiczny:

Metro Warszawskie, MZK Zielona Góra

  • Uczelnie:

Staropolska Akademia Nauk Stosowanych

  • Organizacje branżowe:

Polska Rada Centrów Handlowych

  • Sieć kin:

Multikino

Departament Komunikacji    
baseline-phone 22 55 60 246, 734 116 472
mail dk@uokik.gov.pl

 


Inne kampanie

Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.

Kampania rozpoczęła się 5 grudnia 2022 r.

        
        

W ramach kampanii UOKiK zorganizował 2 poradnicze webinary z udziałem ekspertów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości KGP oraz CERT Polska (NASK):

Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach.

41516ee3.png

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  • W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

ca9f3261.png

  • Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
  • Zmień dane do logowania.
  • Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.

Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.

  • Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.

baseline-phone 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
mail porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

Kampania „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” rozpoczęła się 5 grudnia 2022 r.

Spoty akcji były nieodpłatnie emitowane w mediach publicznych - radiu i telewizji - w oparciu o art. 31 c (Publikacja komunikatów i informacji w publicznej radiofonii i telewizji) ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

W kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” włączyły się, bezpłatnie udostępniając spoty:

Stacje telewizyjne

Ale Kino, Canal+ Dokument, Canal+ Family, Canal+ Film, Canal+ Premium, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 5, Comedy Central Kuchnia+, Domo+, HGTV, Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Metro, MTV, Paramount Network, Planete+, Polsat Comedy Central Extra, Stopklatka, TVN, TVN7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Fabuła, TVN24, TVN24 BiS, TVP (główne anteny oraz 16 oddziałów regionalnych), TV Puls, TV Puls2, TTV, TV Trwam, wPolsce.pl, Zoom TV

Stacje radiowe

Akademickie Radio Centrum, ESKA Rock, OPEN FM, Polskie Radio (główne anteny oraz 17 rozgłośni regionalnych), Radio ESKA, Radio Kaszebe, Radio Maryja, Radio Nadzieja, Radio ZET, RMF FM,  Supernova, VOX

Grupy medialne

AMS, CHIP.PL, Fratria.pl, Gremi Media, Niedziela.pl, Stroer Media, Wirtualna Polska Media

Instytucje

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, KAS, KNF, KPRM, KRUS, KGP, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Sprawiedliwości, NASK, NBP, NFZ, PFRON, Poczta Polska, Policja, Powiatowy Urząd Pracy w Rudzie Śląskiej, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Pacjenta, UKE

Serwisy internetowe

antyweb.pl, bankier.pl, bs.net.pl, bydgoszcz.tvp.pl, chip.pl, dlahandlu.pl, energiapress.pl, filarybiznesu.pl, focus.pl, gospodarz.pl, gsm.biz.pl, halohalo.pl, infor.pl, 24kurier.pl, kzbs.pl, legalniewsieci.pl, marketingprzykawie.pl, medycynaprywatna.pl, mojebankowanie.pl, mojekatowice.pl, money.pl, my60plus.pl, niedziela.pl, paliwa.pl, policja.pl, polskieradio.pl, portalsamorzadowy.pl, prawo.pl, press.pl, prnews.pl, publicystyka.ngo.pl, radioszczecin.pl, reporternews.pl, rp.pl, senior.gov.pl, solidarnosc.org.pl, systemyplatnosci.com, techno-senior.com, telepolis.pl, tvp.pl, tvswietokrzyska.pl, warszawawpigulce.pl. wartowiedziec.pl, wawalove.wp.pl, wirtualnemedia.pl, wgospodarce.pl, wnp.pl, wp.pl, ziko.pl

Transport publiczny

Miejskie zakłady komunikacji z Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Radomia, Torunia, Wrocławia i Zielonej Góry, Metro Warszawskie oraz Koleje Mazowieckie

Grupy medyczne

Centrum Medyczne Damiana, LUX MED

Kampania UOKiK „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” ostrzega przed próbami wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy oraz apeluje o wzmożoną ostrożność.

Konsumenci, w tym seniorzy, coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach. Oszuści stosują różne pułapki i niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad rachunkiem bankowym, aby ukraść zgromadzone na nim środki.

Włącz się w kampanię UOKiK!

Zapraszamy media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Skala działań oszustów jest bardzo duża i niesie za sobą bardzo szkodliwe konsekwencje dla całego społeczeństwa. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów!

Przygotowaliśmy dwa 30-sekundowe spoty do emisji w telewizji, radiu, internecie oraz grafiki w różnych formatach.

27bfc541.png


Materiały do pobrania

Kampania zwracała uwagę na ryzyko utraty oszczędności i konieczność zachowania ostrożności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Niskie stopy procentowe zachęcają konsumentów do zakupu nieruchomości na kredyt oraz lokowania środków w różnego typu instrumenty finansowe. Związane jest z tym duże ryzyko realnej utraty oszczędności bądź niemożności spłaty zobowiązań w przyszłości.

UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji i radiu.

W ramach kampanii przygotowaliśmy także kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić, o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie. Wejdź na finanse.uokik.gov.pl i wpisz parametry swojego kredytu – kwotę, którą masz do spłaty, wysokość rat lub oprocentowanie oraz datę spłaty ostatniej raty.

Elementem kampanii był ponadto webinar, podczas którego eksperci z UOKiK, Komisji Nadzoru Finansowego, przedstawiciel organizacji konsumenckiej oraz powiatowy rzecznik konsumentów rozmawiali m.in. o inwestowaniu, czy zakupach nieruchomości na kredyt. Webinar dostępny jest na kanale UOKiK na YouTube.

Kampania rozpoczęła się 6 września 2021 r.

        
        

 

Materiały do pobrania:

Pobierz paczkę z kompletem materiałów >>>  

Kampania UOKiK „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!” miała na celu zwiększenie świadomości na temat naruszeń prawa konkurencji oraz zachęcała do ich zgłaszania. Działania informacyjne skierowane były do pracowników określonych branż, w tym motoryzacyjnej, budowlanej i transportowej.

Spot, banery i grafiki pojawiły się m.in. w mediach społecznościowych i portalach branżowych. Kampania trwała od 6 do 20 grudnia 2021 r.

Dowiedz się więcej o nielegalnych praktykach rynkowych na konkurencja.uokik.gov.pl i daj sygnał!

        

 

Materiały do pobrania:

Akcja UOKiK zwracała uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenia związane z poruszaniem się w Internecie. Odbyła się z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

UOKiK promował narzędzie edukacyjne, symulator z pułapkami → konsument.edu.pl, przygotowany wraz z Fundacją ProPublika. Portal stworzony został z myślą o młodzieży, ale może z niego skorzystać każdy użytkownik sieci w ramach rozrywki w wolnym czasie. Więcej o symulatorze >>>

d122e268

Urząd uruchomił również profil wydarzenia na Facebooku i zorganizował cykl wideoczatów, podczas których eksperci opowiadali o prawach konsumentów. Towarzyszył temu cykl porad dotyczący bezpiecznych zakupów oraz inwestowania przez internet. Akcja trwała od 15 do 19 marca 2021 r.

Kampania zwracała uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.

Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.

Kampania trwała od 15 lipca do 20 grudnia 2020 r.

        
        

 

Celem kampanii było zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.

UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.

Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.

 

 

Kampania ostrzegała konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczył zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu. 

Często konsumenci – przede wszystkim seniorzy – byli wprowadzani w błąd i ponosili dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.

Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.