Prawa konsumentów

Konsument, który uważa, że posiada produkt niebezpieczny, może to zgłosić do UOKiK, Inspekcji Handlowej lub Komisji Europejskiej. Dodatkowo, jeżeli poniósł szkodę w związku z użytkowaniem tego produktu, może wystąpić do sądu o odszkodowanie od producenta.

Konsument, który uważa, że posiada produkt niebezpieczny, może to zgłosić do:

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • wskazanie produktu lub podmiotu gospodarczego, którego dotyczy zgłoszenie,
  • opis nieprawidłowości,
  • opis zdarzenia będącego podstawą zgłoszenia,
  • uprawdopodobnienie nieprawidłowości dotyczących produktu,
  • dane zgłaszającego,
  • przydatne załączniki, np. zdjęcia, wydruki, zrzuty ekranu stron internetowych.

Zgłoszenie dotyczące produktu niebezpiecznego może być podstawą do podjęcia przez Prezesa UOKiK czynności wyjaśniających wobec podmiotu gospodarczego lub do zlecenia kontroli Inspekcji Handlowej mającej na celu weryfikację zawiadomienia, a w razie potwierdzenia jego zasadności – do wszczęcia postępowania administracyjnego.

W przypadku problemów z zakupionym towarem lub w sporach ze sprzedawcami konsumenci mogą skorzystać z pomocy prawnej.

Jeżeli konsument poniósł szkodę w związku z użytkowaniem produktu niebezpiecznego, może wystąpić o odszkodowanie od producenta na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego:

  • postępowanie prowadzi sąd cywilny z powództwa konsumenta,
  • konsument nie musi udowadniać winy producenta, musi jednak wykazać związek między poniesioną szkodą a faktem, że produkt był niebezpieczny, 
  • definicja produktu niebezpiecznego w Kodeksie cywilnym jest szersza niż w przepisach dotyczących ogólnego bezpieczeństwa i obejmuje również energię elektryczną oraz zwierzęta.

Postępowania prowadzone przez sąd cywilny i Prezesa UOKiK są od siebie niezależne.

Proces odzyskania produktu niebezpiecznego od konsumenta reguluje rozporządzenie GPSR. W przypadku zawiadomienia przez producenta o odzyskaniu produktu, konsument powinien mieć do wyboru co najmniej dwie, spośród wskazanych opcji: 

  • naprawę odzyskanego produktu,
  • zastąpienie odzyskanego produktu bezpiecznym produktem tego samego typu oraz o co najmniej takiej samej wartości i jakości,
  • odpowiedni zwrot wartości odzyskanego produktu, pod warunkiem, że kwota zwrotu będzie co najmniej równa cenie zapłaconej przez konsumenta.

Zalecany wzór powiadomienia o odzyskaniu produktu jest dostępny na stronie Komisji Europejskiej.

Konsumencie, podczas zakupów sprawdź, czy produkt zawiera:

  • dane kontaktowe jego producenta i importera,
  • numer typu, partii lub serii lub inny widoczny i czytelny element umożliwiający jego identyfikację,
  • ostrzeżenia w zakresie bezpieczeństwa,
  • instrukcje dotyczące bezpiecznego użytkowania w języku polskim.

Jeśli widzisz w sprzedaży produkt, który podlega wycofaniu, nie kupuj go i powiadom organ nadzoru rynku.

Kupuj w sprawdzonych sklepach internetowych oraz wybieraj te oferty, w których podane są dane kontaktowe sprzedającego.

Your Europe
Podziel się opinią