Tu jesteś: Strona główna > Prawo > Orzecznictwo Prezesa UOKiK > Skarga nadzwyczajna
Skarga nadzwyczajna
Co to jest skarga nadzwyczajna?
Jest to nowy nadzwyczajny środek zaskarżenia, który może zostać wniesiony od prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub sądu wojskowego kończącego postępowanie w sprawie.
Skargę nadzwyczajną może wnieść do Sądu Najwyższego 9 podmiotów, w tym Prezes UOKiK w zakresie swojej właściwości (sprawy z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, w których doszło do naruszenia interesu publicznego).
Podstawa prawna:
Art. 89 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2018 r. poz. 5, z późn. zm.)
Od jakich orzeczeń Prezes UOKiK może wnieść skargę nadzwyczajną?
Prezes UOKiK może wnieść skargę nadzwyczajną, jeżeli zostaną spełnione następujące przesłanki:
-
jest to konieczne dla zapewnienia zgodności z zasadą demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej oraz:
- orzeczenie narusza zasady lub wolności i prawa człowieka i obywatela określone w Konstytucji lub
- orzeczenie w sposób rażący narusza prawo przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, lub
- zachodzi oczywista sprzeczność istotnych ustaleń sądu z treścią zebranego w sprawie materiału dowodowego,
- orzeczenie nie może być uchylone lub zmienione w trybie innych nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
- sprawa, której dotyczy orzeczenie, znajduje się w zakresie właściwości Prezesa UOKiK (sprawy z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, w których doszło do naruszenia interesu publicznego),
- orzeczenie uprawomocniło się po dniu 2 kwietnia 2018 r.
W jakim terminie Prezes UOKiK może wnieść skargę nadzwyczajną?
Prezes UOKiK może wnieść skargę nadzwyczajną w terminie 5 lat od dnia, w którym uprawomocniło się zaskarżone orzeczenie.
Jeżeli jednak w danej sprawie została wniesiona skarga kasacyjna, Prezes UOKiK może wnieść skargę nadzwyczajną w terminie roku od dnia rozpoznania skargi kasacyjnej.
Do Prezesa UOKiK można złożyć wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie potrzeby wystąpienia ze skargą nadzwyczajną w konkretnej sprawie.
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie