Ikona BIP

Samochody marki Toyota i Lexus

26.06.2024

Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że wyprodukowane w Japonii samochody:

  • marki Toyota:

- BZ4X (wyprodukowane od 10.03. do 11.07.2023 r.)
- MIRAI (wyprodukowane od 11.01. do 19.09.2023 r.)
- PRIUS/PHEV (wyprodukowane od 16.03. do 04.08.2023 r.)
- COROLLA CROSS (wyprodukowane od 20.12.2022 r. do 04.04.2023 r.)

  • oraz Lexus

- ES (wyprodukowane od 20.02. do 23.08.2023 r.)
- LS500/500H (wyprodukowane od 10.11.2022 r. do 07.09.2023 r.)
- NX (wyprodukowane od 13.12.2022 r. do 04.03.2023 r.)
- RX (wyprodukowane od 08.11.2022 r. do 08.08.2023 r.)
- RZ (wyprodukowane od 23.01. do 21.07.2023 r.)
- UX (wyprodukowane od 20.01. do 10.08.2023 r.)

wyposażone są w dwie kamery (przednią oraz tylną), które służą do przechwytywania i wyświetlania obrazu przed i za pojazdem. Ze względu na nieprawidłowe połączenie spawane obudowy kamery, istnieje możliwość, że pod wpływem naprężeń zewnętrznych obudowa może się rozszczelnić, co umożliwi przedostanie się wody do jej wnętrza. Jeśli do tego dojdzie w obwodzie wewnętrznym kamery może nastąpić zwarcie, a obraz (przed lub za pojazdem) nie będzie wyświetlany na ekranie systemu multimedialnego. Jeśli obraz z kamer nie będzie wyświetlany, a kierowca będzie poruszać się pojazdem bez sprawdzania otoczenia, to taka sytuacja może zwiększyć ryzyko wystąpienia wypadku. 

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 3 447 pojazdów. 

Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu sprawdzenia oraz wymiany kamer w przypadku wystąpienia takiej konieczności.

Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).


UOKiK nie jest właściwy do udzielania szczegółowych informacji konsumentom odnośnie akcji ogłaszanych i prowadzonych przez przedsiębiorców.

Niniejsza informacja stanowi realizację obowiązków przedsiębiorcy, w zależności od roli pełnionej w obrocie, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 17 ust. 2 lub art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018 r., str. 1).

Organem nadzoru rynku w Polsce, odpowiedzialnym m.in. za monitorowanie kampanii naprawczych i kontrolę spełniania wymagań przez pojazdy silnikowe i ich wyposażenie, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.