Samochody marki Toyota i Lexus
Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Toyota: bZ4X, wyprodukowane w Japonii od 02.11.2021 do 12.11.2023 i Corolla Cross, wyprodukowane w Japonii od 21.02.2022 do 23.01.2024 oraz Lexus NX, wyprodukowane w Japonii od 15.04.2021 r. do 06.03.2023 r., wyposażone są w system Toyota Safety Sense (TSS) 3.0 lub Lexus Safety System Plus (LSS +) 3.0. Zawiera on przednią kamerę wykrywającą obiekty, dla niektórych funkcji wspomagania kierowcy. Jedną z nich jest Pre-Collision System (PCS). Ze względu na oprogramowanie przedniej kamery, istnieje możliwość, że pamięć wewnętrzna tego elementu ulegnie awarii podczas pracy po wyłączeniu zapłonu. W takim przypadku system PCS nie włączy się przy następnym włączeniu zapłonu, powodując zapalenie się lampek ostrzegawczych, uruchomienie sygnału dźwiękowego oraz wyświetlenie komunikatów na tablicy wskaźników. Jeśli PCS nie może zostać aktywowany, a lampki ostrzegawcze i komunikaty na wyświetlaczu zostaną zignorowane, sytuacja ta może zwiększać ryzyko wypadku.
Kampanią naprawczą objęte są w Polsce łącznie 18 754 pojazdy.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu zmiany oprogramowania kamery przedniej.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).
UOKiK nie jest właściwy do udzielania szczegółowych informacji konsumentom odnośnie akcji ogłaszanych i prowadzonych przez przedsiębiorców.
Niniejsza informacja stanowi realizację obowiązków przedsiębiorcy, w zależności od roli pełnionej w obrocie, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 17 ust. 2 lub art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018 r., str. 1).
Organem nadzoru rynku w Polsce, odpowiedzialnym m.in. za monitorowanie kampanii naprawczych i kontrolę spełniania wymagań przez pojazdy silnikowe i ich wyposażenie, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.