Samochody Toyota Prius
Przedsiębiorca Toyota Central Europe Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Toyota Prius, wyprodukowane w Japonii od 15.03.2023 r. do 29.05.2024 r., wyposażone są w elektryczny system zamka tylnych drzwi, który składa się m.in. z przycisku otwierania oraz siłownika zwalniającego blokadę do otwierania zamka z zewnątrz pojazdu. Ze względu na niewystarczającą wodoszczelność przycisku otwierania drzwi, jeśli duża ilość wody rozpryśnie się na nim (na przykład w myjni samochodowej), istnieje możliwość, że może ona dostać się do przycisku powodując zwarcie. Jeśli drzwi nie są zablokowane, może to spowodować ich nieoczekiwane otwarcie. W takim przypadku na zestawie wskaźników pojawi się stosowne powiadomienie, dodatkowo jeśli pojazd jest w ruchu, uruchomiony zostanie sygnał dźwiękowy. Otwarcie drzwi podczas jazdy lub podczas zderzenia może zwiększać ryzyko obrażeń osób znajdujących się w samochodzie.
Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce 295 pojazdów.
Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi w celu wymiany przycisków klamek drzwi tylnych. W ramach tymczasowego środka zaradczego zdemontowane zostaną bezpieczniki zamków drzwi, a użytkownikom zostanie przekazana instrukcja, aby korzystali z funkcji ręcznego otwierania drzwi tylnych.
Informacji związanych z kampanią udziela Toyota Central Europe Sp. z o.o. (adres: ul. Konstruktorska 5, 02-673 Warszawa; tel.: 22 449 05 00).
UOKiK nie jest właściwy do udzielania szczegółowych informacji konsumentom odnośnie do akcji ogłaszanych i prowadzonych przez przedsiębiorców.
Niniejsza informacja stanowi realizację obowiązków przedsiębiorcy, w zależności od roli pełnionej w obrocie, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 17 ust. 2 lub art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylającego dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 151 z 14.06.2018 r., str. 1).
Organem nadzoru rynku w Polsce, odpowiedzialnym m.in. za monitorowanie kampanii naprawczych i kontrolę spełniania wymagań przez pojazdy silnikowe i ich wyposażenie, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919), jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.