Ikona BIP

Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2021 roku

14.05.2024

Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2021 roku

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), dotyczącym corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że Prezes Urzędu w 2021 r. rozpatrzył petycje, zgodnie z poniższym zestawieniem.

Petycje rozpatrzone w 2021 roku

Nr petycjiData wpływuPrzedmiot petycji

Sposób załatwienia –

stanowisko Prezesa Urzędu

Termin załatwienia
33.28.07.2021 r.Dotyczy utworzenia ogólnokrajowej infolinii ds. wszelkich zgłoszeń (skarg) konsumenckich do wszelkich instytucji

W obowiązującym porządku prawnym brak jest podstaw do utworzenia ogólnokrajowej infolinii przyjmującej wszelkiego rodzaju zgłoszenia konsumenckie kierowane do wszelkich instytucji, które w zakresie swoich statutowych lub ustawowych zadań zajmują się ochroną interesów konsumentów.

Obecnie funkcjonujący system ochrony praw konsumentów w Polsce, uregulowany jest w różnych aktach prawnych oraz charakteryzuje się rozproszoną i częściowo zdecentralizowaną strukturą, złożoną z różnorodnych, niezależnych instytucji.

Obecnie istnieje ogólnopolska Infolinia Konsumencka, prowadzona przez Fundację Konsumentów. Infolinia ta finansowana jest ze środków UOKiK.

27.10.2021 r.
38.26.08.2021 r.Dotyczy zmiany ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy o prawach konsumenta.

Polskie przepisy dotyczące ochrony konsumentów stanowią co do zasady, implementację przepisów UE i muszą pozostawać z nimi zgodne.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów została implementowana do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Oznacza, to, że państwa członkowskie nie mogą utrzymywać ani wprowadzać do swojego prawa krajowego przepisów odbiegających od tych, które zostały ustanowione w dyrektywie, w tym również przepisów surowszych lub łagodniejszych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów.

28.12.2021 r.

Łącznie w 2021 r. do UOKiK wpłynęło 5 pism - petycji, z czego:

  • 2 rozpatrzono jako petycje;
  • 2 zostały przekazane zgodnie z właściwością do innego organu;
  • 1 pozostawiona bez rozpoznania z uwagi, że wniesiona została także do organu właściwego; Prezes UOKiK  udzielił odpowiedzi, że propozycja zmian przepisów prawa jest poza zakresem kompetencji Prezesa UOKiK.

Petycje wraz z informacjami o sposobie ich rozpatrzenia są dostępne na stronie internetowej Urzędu: Strona główna > BIP > Urząd > Petycje.

Petycje, które zostały rozpatrzone w 2021 r. są oznaczone numerami od 32 (wpływ petycji w 2020 r.) do 33 oraz 38.